Tuesday, May 29, 2007

Svensk text!!

Imorse kom jag på att vi om bara några veckor ska snubbla omkring i äkta parisiskt hundbajs. Så det borde vara på tiden att bättre på gamla ev kunskaper som kanske finns där någonstans. Jag har väl inte något större hopp men i alla fall. I mitt språnghopp till bussen slet jag med mig närmsta reseguide som fanns att finna i bokhyllan. Ja, det finns då allt möjligt där.
Inte visste jag att något sådant kunde vara så roande!! Med skrattet i halsen plirade jag mot tisdagssolens första strålar när jag förtjust bläddrade i min införskaffade guide.
Till att börja med fanns så klart det obligatoriska historiakapitlet i början.

Lyssna på detta...

" Genom Paris slingrar sig floden Seine i tolv kilometer sakta runt i stadens hjärta med dess atmosfär och dess karakteristiska arkitektur."

"De var i för dålig kondition för att ens kunna muta fångvaktarna för att kunna få det bättre."

Men det som fick mig så överförtjust är förslaget på promenader....

"Starta vid metro Pont Marie. Korsa bron och sväng vä. till Quai d'Anjou. Hö. förbi Square Barye och hö. igen till Quai de Bethune. Första till hö. och sedan första till vä. till Rue St- Louis-en-Ille. På Rue des due ponts, sväng först vä. och sedan hö. fram till Quai d'Orleans. Följ denna runda fram till Pont St Louis och sedan svänger du hö. Rue Sty-Lous en ille. När du kommer tllbaka till Rue des deux ponts svänger du vä. och ner till metron igen."

Inga bilder, inga kartor med utritade rutter och inte ens en hint om varför man ska gå denna runda. Men på något sätt gör denna bok mig ganska lugn inför resan. Det känns liksom bra med ett förlag som i alla fall försöker. JAg gillar människor som i alla fall försöker.

På framsidan står det SVENSK TEXT med feta bokstäver. Tack för att ni klargör, ni hade gärna kunnat skriva dit "men med valfri satslära"...

Nu ska jag gå till köket och bevittna när min syster bakar kladdkaka för första gången. Har inte hjärta att påminna henne om att mors dag redan varit. Har fascinerat beskådat spektaklet. Yngre skrutt hindrade att smeten hamnade i kastrull i micron. Och såg till att smöret smältes innan det hamnade i smeten.

1 comment:

Anonymous said...

Jag var med...jag förväntar mig en kladdkakebit då jag kommer hem, A!!! =)