Saturday, December 30, 2006

Årets Lista 2006: Del Böcker

Årets överraskning: När jag insåg att jag verkligen stod och stirrade på omslaget till Marian Keyes nya bok Anybody out there? i bibblosnurran. Gömde den mellan två andra böcker, sprang mot låneautomaten innan någon skulle kunna knocka omkull mig.

Årets roligaste bok om vikt: Charlotta Flinkenberg Den viktiga boken.

Årets stora bok: Staffan Schöier & Stefan Wermelin Hasse & Tage. ett fippel att orka hålla i men ett praktverk.

Årets Sommarbok: Agneta Pleijel Vindspejare.

Årets bloggbok, utländsk: Belle de Jour En eskortflickas öden och äventyr

Årets bloggbok, svensk: Bodil Malmsten Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig

Årets titel: Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig. Måste läsa Wislawa.

Årets Neil: Strauss. Har läst alla 3 böcker det här året. Det får mig fullkomligt kokande. Kan inte bestämma mig, är han helt enkelt ett journalistiskt geni eller svin?

Årets Chicklit: Katie MacAlister You slay me. En 6 timmars bussresa, blödande läpp efter att ha försökt låta bli brista ut i frustande gapskratt. Stackars sätgranne.

Årets Kock: Leila Lindholm. Efter att ha bänkat hela familjen framför tvrepriser varje lördag under sommaren fick jag så träffa min Köksgudinna livs levande på bokmässan.

Årets vackraste kokbok: Leilas guldkant på vardagen.

Årets mest använda kokbok: Klara Desser Klaras goda GI-dagar. Vardagsenkelt och gott.

Årets meningsbyte: Plötsligt insåg jag att det faktiskt gick att läsa Susanna Clarke Jonathan Strange & Mr Norell, det går så bra att jag faktiskt längtar till att få öppna boken under lediga stunder.

Årets Badkarsbok: Valerie Frankel Hex and the Single Girl.

Årets Bussbok: Liane Moriarty Tre Önskningar

Årets mest efterlängtade kokbok i postförsändelse: Anna Bergenström Under valnötsträdet

Årets julklappsbok: Herman Lindqvist Historien om alla Sveriges drottningar

Årets nattläsning under bokmässan: Martina Haag MartinaKoden och Mark Levengood Sucka mitt hjärta men brist dock inte.

Årets roligaste stund: När vi fann mamma i en episod i nyutkomna boken profiler och stofiler i Hede med omnejd.

Antal gånger jag tänkt öppna Anna Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam: fler än jag orkar räkna, nu vågar jag inte eftersom jag är rädd att bli besviken på den ytterst hypade boken.

Antal lästa ryska klassiker: 0. Fortfarande.

No comments: