Tuesday, May 19, 2009

en angenäm dammlukt.

Idag var det en sådan dag att jag ansåg mig nödd och tvungen att shoppa. Loppisböcker var trösten.

*"Mor gifter sig" av Moa Martinson
*"Kyrkbröllop" av Moa Martinson
*"Kungens rosor" av Moa Martinson
Saknar nu bara "jag mötte en diktare" så har vi Moas självbiografiska serie komplett. Vad kan man väl vänta sig av en serie som citeras som följande "lita på en karl! man borde ha stryk!" Moa är bygdens författarinna och en gammal universitetsfavorit.

*"Häxringarna" av Kerstin Ekman
*"Änglahuset" av Kerstin Ekman
*"Mörker och blåbärsris" av Kerstin Ekman
Kerstin är ju från mina trakter och är alltid någon som jag letar efter i bokhyllorna. Saknar nu "springkällan" för en komplett kvinnor och stadenserie. Om jag förstår förordet rätt är staden ett samhälle väldigt aktuellt i min livssituation.

*"Min svenska historia berättad för folket" av Vilhelm Moberg, 2 delar
En annan svensk författarfavorit. Sveriges historia är dess allmoge, står det i förordet. Få se vad gamla Ville tyckte om vår historia.

*"Hjortronlandet" av Sara Lidman
*"Regnspiran" av Sara Lidman
Fantastiska titlar, snyggt slitna exemplar. Lämnade kvar delar av Jernbanan i hyllorna, önskar en dag kunna införskaffa denna serie obruten. Tills dess ska jag njuta av norrländsk artikulering.

"Sexus I & II" av Henry Miller
härligt 70talsomslag. Men är nog för pryd att öppna pärmarna.

*"Batseba" av Torgny Lindgren
Ska nog slussas vidare till min vän i studierna, men ska nog försöka läsa boken om människans förmåga att styra sitt eget öde.

*"Ett herrans liv" av Sam Lidman
pinsamt nog tog det flera timmar innan jag insåg att det faktiskt inte var Sara Lidmans memoarer..ehum. Men kan ju vara mycket intressant att läsa en barndomsskildring från pingströrelsen.

*"vårt hjärta dog i New York" av Erik Eriksson
ryssland, New York, emigranter, världskrig och svår fattigdom. En bok för mig.

*Vindens skugga" av Carlos ruiz Zafon
efter ängelns lek måste jag påminnas om att han fortfarande kan skriva.

*"det eviga kriget mot kvinnan" av Marilyn French
Nyss avliden författare som förtjänar att läsas.

*"Lindas samlade krönikor 1993-1995" av Linda norrman Skugge
från den tid då jag läste vartenda ord hon skrev. Har fortfarande inte införskaffat hennes senaste, är rädd att jag blir besviken på min gamla favorit.

*"Djur som inte..." av Beppe Wolgers
Har fortfarande en lite udda förälskelse i Beppe. Ungefär samma som jag hyser för Hans Rosenfeldt och Stephen Fry. ....nu har jag inga fler hemligheter för er..

*"Hopplös och hatad av alla" av Toby Young
dagsformen sammanfattad.

10 kronor styck. Jag har gjort världens affär idag. Nu ska vi bara komma på hur jag ska få hem allt det här.

No comments: