Tuesday, October 5, 2010

Fejkskånskan är väl den bredaste?

jag har ett telefonjobb, jag jobbar med hela sverige på ett bräde så att säga. Vad jag också har är ett sjukt språköra (tyvärr alltför disträ att använda det till något vettigt som imitationer och sånt, har hört att det kan vara ett givet partytrick), det säger bara pang i skallen när jag pratar med folk och så ett tu tre så tar jag efter melodi och språk.

Och ja, detta har jag fått poängterat för mig mer än en gång.

Mitt språköra påverkar mitt jobb, senast idag i ett samtal med en äkta malmöit. Efter tio minuter hörde till och med jag hur det lät. Och den stackars skåningen avbröt mig till sist och sa: "alltså, nu måste jag få veta från vilken del av skåne du kommer ifrån för jag kan verkligen inte placera din dialekt."
Tro mig gubbe lilla, det har jag försökt göra i hela mitt liv. Och jag är norrlänning från första början.

Men tänk de stackars öron som behövt lyssna på min fejkskånska...hurvas.

No comments: