Saturday, June 20, 2009

höstens böcker 2009

Jag har nu kategoriserat de böcker som jag tycker är värda att hålla koll på i höstens utgivning.

för så desperat är vi nu:
*Njutning till varje kvinna av Domenika P. Käre värld, denna bok kommer nog ge en ny innebörd till flammande kinder. Vet inte riktigt vad den handlar om, mina fördomar om Domenika stoppade mig från att läsa innehållsförteckningen i ett öppet bibliotek.
*Alla får ligga av Henrik Fexeus. Med tanke på att hans tidigare böcker har hetat i stil med "när du gör som jag vill" är jag fylld med höga förväntningar. Och det är min låda för durexvaror också...utk. oktober (blir en lugn sommar alltså)

Extrakilon är tillåtet under hösten:
*Nigellas jul av Nigella Lawson. Eftersom jag anade att den skulle komma ut på svenska har jag bara sträckt mig till att bläddra sönder exet i bokhandeln. Den lovar gott.
*Hälsokokboken av Ulrika Davidson. Ska väl inte sammanfalla under denna rubrik men nåja..Vi med GItänk kommer nog bli lycklig, förhoppningsvis är boken lite mer vardagsbetonad.
*Klaras hälsomat av Klara Desser. Den här ska väl inte heller vara under denna rubrik. Äntligen en ny bok av Klara, amen!
*husmorsorna av Emma Hamberg. Kommer i lågprisutgåva och med en annan bindning. Helt ok för mig!
*Kakfrossa av Claes Karlson. hoppas den är lika fin som boken "sockerkakor" var. Synd han tappat bort partnern Mia Öhrn, hennes kakbok är hur bra som helst.
*Cheesecakes av Cheryl Lindblad. Som jag gillade hennes bok om muffins och smoothies är detta givet. Plus att hon är amerikanska, hon om någon borde kunna det här med cheesecakes.
*Pauluns GI-mat av Fredrik Paulun. Troget som årstiderna är även pauluns utgivning av böcker. Kan inte riktigt tolka om denna bok är bara ett nytryck av redan införskaffad bok eller om det är ny skåpmat?
*Vintermat av Sanna Töringe. En annan svensk favorit levererar igen.
*Pluras kokbok av...plura. Gillade hans matbeskrivningar i bloggboken. Borde bli bra.
*Godis av elisabeth Johansson. Jag hinner inte införskaffa hennes böcker innan jag måste skriva dit en ny på listan..suck.


Svenskt hopp:
*Slutspelat av Lena Andersson. Hon kan ha hämtat sig från den svidande kritiken för Duck City.
*Välkommen till Fjuckby av Jan Berglin. Svensk melankolisk humor. Kulturnörden i mig gillar.
*Gör vad du vill så länge du inte dödar mig av Quetzala Blanco. Kan det bli bra?
*Den manliga mystiken av Inger Edelfeldt. Ska nog läsas tillsammans med Fexeus bok. Och det påminner mig om att införskaffa den kvinnliga mystiken som jag gillar skarpt.
*Mordets praktik av Kerstin Ekman. Enligt Facebook så är jag Kerstin Ekman. Måste ju kolla vad jag har presterat nu då.
*Kjell av Kjell Eriksson. Uppväxtskildring? Svenskt 80tal? You got me! Dessutom har jag en hemlig crush för Kjells radioröst.
*Tårtgeneralen av Filip och Fredrik. Suck. Jag måste väl, för ingen i vårt avlånga land lär missa ankomsten.
*Med ett namn som mitt av Carola Hansson. Ett författarskap som intresserar.
*Ränder går aldrig ur av Agnes Hellström. Har hon gjort en svensk "prep"?
*Finns inte på kartan av Carin Hjulström. Kan hon skriva? Finns det på kartan?
*Borta Bäst av Sara Kadefors. En författare som kryper under huden.
*Nattfjäril av Jessica Kolterjahn. Gillade hennes förra bok skarpt.
*De från norr kommande leoparderna av Bodil Malmsten. ännu en bloggbok? Håller henne fortfarande högt.
*Kulor i hjärtat av Cilla Naumann. Våldsamt bra.
*Sånt man bara säger av Helena Zweigbergk. Har fortfarande inte vågat läsa ur vulkanens mun..

Sådana böcker som man ska lära sig något av:
*Vägen till visdom av Stefan Einhorn. Den här karln måste liksom vara så smart. Med tanke på de ämnen som avverkas i hans utgivning..
*Nio jazzliv av Bo Everling. De var galningar. Hela bunten.
*Enkel, varm och öm av Klas Gustafson. Klas skriver gedigna dokument över svenska storheter, denna gång Monica Zetterlund.
*Döda, vita män av Johan Hakelius. P1spanare som hinner skriva också.
*Lycka.nu av Titti Holmer. Ja tack.
*Lärda Fruntimmer av Ulrika Knutson. Äntligen följer hon upp boken om Fogelstad!
*Annika har fått löss av Annika Lantz. Det är ju inte kul.
*Musik nonstop av Lennart Persson. Saknad musikjournalist.
*Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer. Tokpepp på denna.
*Strage Text av Fredrik Strage. Kan bli bra.
*Du äger! av Mia Törnblom. Ska vi slå vad om placering på topplistan?
*Arbetets lust och leda av Alain de Botton. Läsas före eller efter jag har sagt upp mig?
*Tusen Svenska Klassiker av Björn Nordström. Ännu en i serien 1000... före du dör.
Det utländska som hittat hit:
*Den förspillda vakan av Nadeem Aslam. Toksnygg i pocketutgåva. Hoppas den är bra också.
*Den inbjudna av Simone de Beauvoir. Äntligen kommer den på svenska!
*den förlorade symbolen av Dan brown. Våga bojkotta och du har missat hela höstens diskussioner kring fikabordet.
*Därunder ett helvete av Claire Castillon. Kan vara hur avgrundsdjup som helst.
*Bunny Monroes död av Nick Cave. För omslaget. Och lite för att man äntligen ska få glänta något in i skallen på Nick.
*Desirada av Maryse Conde. Omslaget. återigen.
*Glitterscenen av Monika Fagerholm. Men lovar ni nu att den kommer denna gång??
*På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust. Seriealbum...hur det nu blir.
*Att trotsa smärtan av Frida Kahlo. Gillade Slavenkas "till sängs med Frida", nu får denna person föra egen talan.
*den röda soffan av Michele Lesbre. Ryskt och franskt.
*Älskade syster av Joyce Carol Oates. Måste bara hinna läsa den på engelska först.
*presidentens fru av Curtis Sittenfeld. Måste bara hinna läsa den på engelska först.
*dubbelfel av Lionel Shriver.

Pocketköp!
*andarnas hus av Isabel Allende
*dikter om kärlek och hat av Catullus
*Du ska vara spännande..av Anna Bengtsson. En kvinnas duster med kontaktannonser.
*Kan du säga schibbolet? av Marjaneh Bakhtiari.
*Svinhugg av Marianne Cedervall.
*Stridens skönhet och sorg av Peter Englund. Pocket kan ju göra boken lite mer hanterbar.
*Äkta vara av Mats-Eric Nilsson. Vår nye guru i livet berättar äntligen vad vi KAN äta.
*Duktighetsfällan av Joanna Rose. Bok som ska läsas.
*Lindas bästa värsta av Linda Skugge.
*rätt åt dig! av Jane fallon.
*En ängel vid mitt bord av Janet Frame. Kommer lätt vinna i klassen omslag!
*Andrej av Carola Hansson. Svensk klassiker.
*Livslinjer av Nancy Huston.
*de välvilliga av jonathan Littell. Pocket borde bli nåt kilo lättare i alla fall.
*Varulven av Axsel Sandemose. Ännu en klassiker i snyggt omslag.

I en egen kategori:
*Bokhora album. Favoritbloggen provar på pärmformatet.

Årets julklapp:
*Jul med Ernst. Vi kommer kunna starta en ny facebookgrupp "vi som fick mer än ett ex av Ernst bok i julklapp - för att vi gillar kokböcker och givaren gillar Ernst". Någon som kan yttra sig i Ernsts matlagningskunskaper?

Det här var en förkortad version av min lista från genomläsningen av höstkatalogen. Är det verkligen läge att säga upp sig från jobbet? Min a-kassa kommer aldrig räcka till detta.

1 comment:

Anonymous said...

Takk for interessant informasjon