Friday, June 5, 2009

vad är väl en bal på slottet?

På andra sidan gatan så har företaget sin sommarfest på baksidan av fabriken. Vi har hängt i fönstret flera stunder och en strax idag för att se uppbyggnad av scen och bord. 400 personer ska gå, i snålblåst och några enstaka plusgrader.

Själv sitter jag nedtryckt i fotöljen och ser "det sjunde inseglet". Som det sägs i filmen "vem har sagt att folk ska ha roligt hela tiden? nä, de behöver påminnas om att de ska dö." Han är så lättsam, handendära Bergman.



Ps. Igår såg jag Veronikas dubbelliv av Krzysztof Kieslowski. Ärligt talat, jag förstod. ingenting. Men uppvuxen med östeuropeisk dockteater som tvunderhållning så finner man sig tolerant mot handlingar som svoschar förbi någonstans över huvudet..med andra ord, inte alls förvånad när handdockor blev en del av handlingen. Helt ok film, vacker och samtidigt väldigt obegriplig. Sen var jag tvungen att googla filmen för att få en förståelse för vad jag hade sett.."Den 23 november 1966, klockan 3 på natten, födds två flickor. Den ena i Polen, den andra i Frankrike. Båda får namnet Veronika. Annars har de ingenting gemensamt. De har aldrig träffats, och lever i två helt skilda världar. Likväl är flickorna identiska. De båda vänsterhänta, älskar att gå barfota, har en brinnande passion för musik, och lider av samma unika hjärtåkomma." Som en recension sa, som amelie från montmartre men mer seriös. Som amelie? Min favoritfilm? Fast med handdockor? Jössesligen, har man legat av sig totalt? Någon som sett filmen?

No comments: