Wednesday, May 5, 2010

I min bokhylla: Jamies matrevolution


för väl sisådär 10 år sedan fick jag ett väldigt oväntat intresse, nästintill galet besatt. Allt på grund av den här mannen. minnesbilden jag har är att min far och jag står förstummad framför tvn, först något obekväma över "den hattiga tvbilden - är han aaaldrig still?" sen över det som tillagades. Plötsligt fick mat-tv en hel ny innebörd, jag var tvungen att vara hemma för varje avsnitt av denne man. Helt fantastiskt. Jag minns fortfarande känslan när jag stod i bokhandeln och insåg att något bokförlag genialt nog hade översatt en bok skriven av mannen i mitt liv. Ändå blev jag något besviken över den svåra kokboken (jag var på min höjd redo för Vår kokbok). Men sedan dess har jag fortsatt köpa hans böcker så fort de dyker upp. Likaså finns tvprogrammen i dvdhyllan. Tänka sig va, matprogram på dvdboxar. det kunde man inte tro.

Jag börjar så detta lilla projekt med att bläddra i "Jamies matrevolution". Jag har plockat fram boken tidigare och då gjort bland annat fisk i bacon, kyckling-purjostroganoff och majssoppa. Allt mycket gott. Men jag har fortfarande ett problem med boken. Den känns för basic, samtidigt lite för udda områden för en basickokbok. Förutom de trogna pastarecepten så är det ett ganska stort kapitel med indiska recept. Likaså tenderar boken att vara svår att hitta i, ena stunden är fiskrecepten under ena rubriken sen finns en skrälldus till under en annan rubrik. Men jag gillar verkligen Jamies tanke med att föra vidare, det visar verkligen att vi alla kan påverka oavsett vad vi sysslar med. Bara vi ser till att inte tröttna och endast hålla sig inom ramarna. Det är kanske inte jamies bästa bok, men den håller bra klass och jag fortsätter finna matlådelösningar i boken. Trevligt nog så är Jamie aktuell med ännu en ny kokbok nu i maj, Jamies Amerika ser mycket lovande ut.

No comments: