Wednesday, May 12, 2010

nu börjar det!! Nu kommer vår och vi går mot en trevlig höst.

så underbart att gå mot en fin vårhelg med en trevlig katalog i handen!
Särskilt när den är välpackad med trevliga nyheter 8när jag får välja):

Torgny Lindgren skriver sina minnen. Norrländska skrönor, ja tack.
Mia Öström berättar om Florence Nightengale i en garderob. Något annat än det förväntade.
Sigrid combüchen skriver om en författares motiv. Bakom ett fasligt vackert omslag.
Inger Edelfeldt samtalar med djävulen.
Line Blikstad börjar med Elvis. (känner vi inte igen detta från "jävla John!"?)
Fina Maria Sveland ska än en gång svepa in oss i sitt grepp.
Martina Lowden följer upp med Album 2.
Aino Trosell skriver om kvinnan i Dalarna. Det är svält, det är 1800tal, det är norrland. Det är bra.
Stig Dagerman nytrycks i galet snygga böcker.
Käbi Laretei fortsätter berätta.
Katarina Kieri bryr sig om allt.
Karl Olov Knausgård börjar berätta om sin kamp. Ingen kort historia.
Carole Martinez har ett broderat hjärta.
Margaret Atwood ser syndaflodens år.
Erica Jong förför demonerna.
Samtidigt som Maria Sveland skriver förordet till feministklassikern.
CajsaStina berättar om sin pappa.
Många spännande namn skriver om Strindberg.
Keith richards skriver om sig själv.
Gud finns i Sverige, i alla fall i formandet av landet, berättar Göran Hägg.
När Lasse Bergström hellre riktar lampan mot Hollywood.
Jan Hedh är upptagen med 277 kakor.
Allt om mat samlar allt om mat i en bok.
Malou von Sivers besöker Rosendahls och samlar recept. Har vi glömt Monika Ahlberg?
klara Desser går från klarhet till klarhet.
FestLinnea från NY står för de obligatoriska macarons.
Mannerström gör svensk jul, vem annars säger jag?

Topp fem över pepp:
Knausgård - ständigt detta peppande. Särskilt hos vår största bokblogg.
Cajsastina - berättar om sin far Ted Åkerström, en historia jag väntat på.
Allt om Mat - snygg kokbok och äntligen allt!
Erica jong - erkänn detta kan vara riktigt bra.
Martina Lowden och Annina Rabe i ett album - oh the joy!

3 comments:

Bokomaten said...

Åååhhh... jag hari nte fått en enda katalog än.. spännande, spännande.. kollat runt på lite hemsidor har jag gjort ändå.;) Jag tyckte Florence Nightingale-boken av Mia Öström verkade intressant.

Bokomaten said...

Du nämner förresten att mannerström gör en julkokbok och frågar vem annars... tja, Caroline Hofberg tänker jag... det hade varit intressant.. om hon vågar ge ut fler efter skandalen.

Aidaho said...

jag hoppas verkligen hon återhämtar sig från skandalen, sen kan hon ju vänta nåt år så kan hon ju plocka lite av mannerström....;) Nej, förlåt fina Hofberg! Jag tror verkligen hon skulle göra en bra julbok, det har du så rätt i. Samtidigt så tycker jag faktiskt att julböcker är lite....eh, tråkiga....kanske för att jag inte tycker julbord är det mest exotiska man kan hitta på.

Ja, mias bok hoppas jag verkligen blir inköpt till bibblan! Har du sett fler kataloger på nätet säger du? åååh, måste kolla..:)