Monday, February 25, 2008

ack, du norrland sköna.

on location. Jag tyckte det var en väldigt bra idé att se gilmore girls till sena nattimmen tills ögonen tårades av både ett och annat skäl. Sen fick jag krypa ner i skruttens säng eftersom den hade behagat att falla ihop i en hög på min säng vid halv sju och sedan sova 12 timmar. En hård helg. Låg sedan med min bibliotekshög runt mig och rörde mig försiktigt i sömnen för att de inte skulle trilla ut. Sen när jag vaknade, fel när mitt huvud vaknade men inte min kropp sträckte jag ut armen och bläddrade i närmsta bok. Jag läser Hett av Bill Buford för tillfället, jag använder den som aptitretare, efter att ha läst bara en halv sida måste man stoppa nåt i munnen. En matnörd som hamnar i en framgångsrik och lite finare restaurang i hektiska New York för att där lära sig laga mat. På kockars vis. Samtidigt som han snöar in på frågor som varför ska det vara ägg i pastadegen och hur många i så fall? Vad sjutton gör man med 45 kilo polenta? Osv. Det är intressant, kul, men främst hungrande. Så därefter blev det frukost.

Imorgon är det bokrea. Jag hoppas ni är medvetna om det. Själv är jag så luspank så jag får bara gå omkring och dregla på böckerna i affärerna, förhoppningsvis kan jag då få köpa böckerna till än lägre pris. Fast det är inte så mycket att dregla över i år så tror jag bara ordet bokrea fungerar som pavlovs ringklocka för mig, arma krake. Jag har löst problemet att nätbokhandeln ska skicka paketetet till mig med faktura. Borde infalla med min akssa, paketet i sig riskerar att vara tyngre än förra årets 12 kilo.
I lördags var jag på en helt underbar konsert med Sofia Karlsson, jag ryste och ögonen tårades om vart annat. Det fick jag göra även senare under kvällen när melodifestivalen genomfördes, men det var av helt andra skäl. Kan vi inte bara skicka Björn Gustafsson ner till Belgrad? Så kan han få dansa till HAddaway's What is love och spela upp en inspelad hälsning från Christer Björkman? Varför är elaka Lasse så hård mot Kristian, när det är Christer Björkman som han borde låsa in? Sofia Karlsson, för att återgå till det braiga, höll på i två timmar och bäddade in oss i ett rödflammande ludd, den lilla väna stjärnan sjöng så det sprakade i hjärtat. Jag kan inte välja ut en favorit men när hon sjöng Dan Anderssons speleman och Du, liv.. lättade man från stolen. Man ville bara stänga in den underbara känslan i sin lilla vrå. Jag hamnade bredvid två rödvinsdrickande damer i 40årsåldern som var helt tagna och sedan bestämde sig för att adoptera mig. Vi ska visst träffas på kommande konserter i vår.
För övrigt, den stora nyheten på de mer skvallerriktade kanalerna är att George Clooney hade med sin flickvän till Oscarsgalan. Konstigt säger jag eftersom jag inte har några som helst minnen av att ha vandrat på röda mattan invirad i en gardin. Jag får trösta mig med den helt fina Viggo.

om du har behov av fler bilder på den här mannen.
För den som är lite mer allvarlig och inte orkar med all skvallerpress, kan man läsa vad vi gör med vår jord på aftonbladet. Nog för att få en att vilja gå och lägga sig igen.

No comments: