Tuesday, January 20, 2009

Bokenkät. Det är ju trevligt.

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
Marian keyes. Av ren vana.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Janet Evanovich har visst sitt bohag i min bokhylla. Jag vet inte riktigt när hon dök hon upp men satt sig med sin amerikanska rumpa i min hylla det har hon. Med sig tog hon den amerikanska chicklitgenrens vänner. Jamie Oliver och Nigella breder ut sig i kokbokshänget. Tillsammans med MatTina och Systrarna Voltaire och Monika Ahlberg.

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?
Men tjenare. Det är ju ett konstant flöde och en kreativ blandning. Till största delen är bloggvärlden en stor inspiration. -jag brukar faktiskt vakna av att jag behöver skriva ner en bok som jag måste läsa. Sen att mitt undermedvetna dras till kärleksdrypande amerikansk chicklit med vampyrer, ja det kan jag väl inte göra nåt åt. Det är bara att försöka trycka undan detta behov.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
Julklappsböcker till familjen. Bästa var nog skrutt1 som fullkomligt slukade Bryta om. Eftersom hennes fastrar hade tjingat att låna boken så fort hon var klar. Skrutt2 fick en bok av sin favorit Lena Kaarbol och försvann in i en annan värld redan julaftonskväll. Den räddade min stund med KarlBertil helt enkelt. Mor fick den hemlige kocken och en bok om äventyrare.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Brukar ha sprängt reservationsgränsen ständigt och jämt. Men just nu har jag inte en enda. Beroende av min bostadssituation och ren lathet. Jag köper böckerna helt enkelt. Sparsamt nej. Men det finns ju värre saker som kan kosta pengar.

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
P O Enqvist: Ett annat liv
Tina Brown: Dianabiografin
Anna Gavalda: Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans
Katie Macalister: Sex and the single vampire
Annika Borg: Inga fler dagar inom parentes
Ronny Ambjörnsson: Mitt förnamn är Ronny

Kom igen nu, erkänn att det är skoj med enkäter...

No comments: