Sunday, January 11, 2009

ett besök i storstan

sms 09.52 arbetskollega
"hälsa 08:orna, nu när du föredrar dem före vårt sällskap."

sms 09.53 mitt svar
"jag ska titta på böcker, jag ska inte prata med en enda 08a."

Om jag bara visste vilken besvärjelse detta satte igång. Så där stod jag på akademibokhandeln vid sergels torg och insöp de fullproppade hyllorna under kategorin mat och dryck. Jag kan ana att mitt minspel utstrålade ren dumfåns lycksalighet. Jag hörde änglaspel i öronen och de andra butiksbesökande försvann i ett rosa fluff. Utom den smala lilla tjej i påbylsad vinterklädsel som patrullerade fram och tillbaka framför hyllan. Plötsligt får vi ögonkontakt och ställer sig framför mig..

"ja??"
"vaanejjalltså..jag sa in.." (i mitt huvud försökte jag förtvivlat trycka på pauseknappen i änglaspelet och rannsaka mig själv: hade jag pratat högt för mig själv igen?)
"Nej! För jag kan då verkligen inte välja vad du ska ha! Och det är jag verkligen inte till för heller!!" sade tjejen och gick sin väg. -gjorde sorti, så att säga.

Själv personifierade jag nog, mer än någonsin, en norrländsk guppyfisk med andningsproblem. Sedan blev jag förlägen. och VARFÖR blir jag förlägen?? Här blir jag utskälld av en kvinna som uppenbarligen bara valde mig av alla andra. Jag hade ju inte valt henne, vad jag vet..

Annars så var det en trevligt besök, även om jag valde att inte korsa gatan rakt genom den gigantiska demonstration som tågade från sergels torg.

Det enda som verkligen var ett aber var det misslyckade besöket på the english bookshop i gamla stan. Stängt pga av sjukdom stod det, förtrytad och misstänksamt stirrade jag på skylten. Jag krävde helt enkelt bevis. Inte mer än rätt att det skulle ha torkat spya på lappen så jag i alla fall kunde ha sagt..."jaja, vinterkräksjukan är ju ingen höjdare". Jag har dock min misstanke om att det lutar mot engelska sjukan eller var det spanska?

No comments: