Sunday, January 4, 2009

året som gick

jag fortsätter min bloggtorka men när man får hjälp med ämnet kan man ju fuska lite..Känner man för att hänga på är det ok. INTE bloggtorkan utan ämnet, alltså.

En liten sammanfattning av året som gått:

Vad gjorde du 2008 som du aldrig gjort förut?
blev varslad. Och förflyttad till södern.

Håller du dina nyårslöften och ska du ge ett för 2009?
jag ska vara snäll i år. Jag håller aldrig mina nyårslöften.

Fick någon i din närhet barn?
javisst, många fina bebisar dök upp.

Dog någon i din närhet?
nej.

Vilka länder besökte du?
räknas södern?

Vad skulle du vilja ha 2009 som du saknade 2008?
Någon slags jäkla ordning.

Vilket datum från 2008 kommer du minnas, och varför?
30 mars. Äntligen jobb efter en tids arbetslöshet.
15 april. Varsel kan verkligen vända upp och ner på tillvaron.
12 september. En olycka satt dagen i ett mycket komplex ljus. En härlig utflykt i kombination med att en vän fick kämpa för sitt liv.

Vad var din största åstadkommelse?
Huvudet upp (även om det är tomt oroväckande ofta) benen ner. Gå till ett antal arbetsintervjuer och genomlida eländet.

Vad var ditt största misslyckande?
inte genomfört det jag skulle. Räcker det som misslyckande?

Vems beteende förtjänade att firas?
de människor i min direkta närvaro som har fått ta smällar en efter en och fått kämpa sig på fötter om och om igen. Och fortsätter ändå att kämpa. firas är kanske fel ord, snarare hedersvärt.

Vems beteende gjorde dig ledsen eller arg?
åh, snälla nån. Oftast är det ju kombinationen mitt ego/humör med någon annans beteende som ställer till det. Ingen som velat mig nåt illa rakt av, tror jag i alla fall.

Var tog det mesta av dina pengar vägen?
Böcker!!

Vad gjorde dig jätte, jätte, jätteexalterad?
så många bra saker som hänt mina vänner och bekanta. När det väl händer bra saker..

Vilken låt kommer alltid att påminna dig om 2008?
She's like a sweater that's just worn out
Fading, coffee stained, and out of style
And she's just about to run
Before her stitches come undone
She's gonna pack her bags & leave
No more loose, unravelled seams
She is young & she still has her confidence
And it's not too late to tie up those loose ends
Rosie Thomas - Loose Ends

What am I gonna do
I am crying a bottle of wine over you
This is something I don’t usually do
But I’m crying a bottle of wine over you
Ane Brun - My lover will go

You are my everything
My head and my heart mind my wing
i could give all again
I'm never sure
of anyything
with you
The jokes the laughs the teardrops too
The games the fun the travels too
Yes I won't do them all with you
All good things now come from you
Anna Ternheim - What have I done

The storm is coming but i don't mind.
People are dying, i close my blinds.
All that i know is i'm breathing now.
I want to change the world...instead i sleep.
I want to believe in more than you and me.
But all that i know is i'm breathing.
All i can do is keep breathing.
All we can do is keep breathing now.
Ingrid Michaelson - Keep breathing

Bästa filmen 2008?
Mamma mia. Rätt film vid rätt tillfälle.

Vad önskar du att du hade gjort mer av?
tagit mig i kragen. Använt tiden till mer konstruktiva saker. Vågat ta beslut.

Vad önskar du att du hade gjort mindre av?
grämt mig.

Hur firade du jul?
sov framför kalle och såg Karlbertil.
Jag och min familj, vi åt skinksmörgås och räknade julklappar.

Blev du kär under 2008?
på mitt sätt ja. Men inte himlastormande.

Hur många one-night-stands hade du?
Noll. Zero.

Favorit TV-program?
sjukhuset.

Vilken var den bästa boken du läste?
ehh. svart dam av Maria Fagerberg. Grät, grät, grät.

Vad gjorde du på din födelsedag?
firade.

Hur skulle du beskriva din stil 2008?
densamma som tidigare år. bibliotekarieblodet är detsamma.

Hur höll du dig ifrån att bli galen?
stångade huvudet i väggen. En och flera gånger.

Vilken politisk fråga gjorde dig upprörd?
allt som har med arbetsmarknadspolitik gör mig ganska hetlevrad.

Vem saknar du?
Mina vänner. Jag har liksom simmat ur bild.

Vem var den bästa nya personen du träffade?
meen, jättesvårt. för tillfället gör skogshuggaren min arbetstillvaro dräglig, utanför jobbet är det en massa bloggvänner som förgyller min tillvaro. Några människor har jag fått lära känna bättre, något av det bästa.

Berätta om en värdefull läxa du lärde dig 2008.
du kan väl aldrig veta vad som kan hända.

Citera en sångtext som passar ditt 2008.
But all that i know is i'm breathing.

Lärde du dig något nytt under 2008?
Ska bara komma ihåg det också.

Vad vill du lära dig under 2009?
när nog räcker.

Årets händelse?
känslan av första vårdagen. Det är en underbar känsla.

Årets skvaller?
usch då. Försöker låta bli..emellanåt.

No comments: