Tuesday, March 10, 2009

It's me and Darin, sitting in a tree.

Ni som har hängt här ett tag kanske minns stolfadäsen? En av åskådarna är ju min kära hantverkare som jag är så förtjust i. På senaste tid har han suttit djupt försjunken i diverse korsorstidningar under fikarasterna. Sällskapligt värre. Med stora bokstäver står det LÅT BLI på tidningarna som lämnas i fikaoasen. På eftermiddagarna, när man bläddrat metro fram och tillbaka fem gånger, brukar jag snika åt mig de där tidningarna. Bara just de fem utropsteckena efter LÅT BLI gör att det kliar i fingrarna. Det har nu gått så långt att jag helt enkelt smusslat dit en och annan bokstav, som hjälp har jag intalat mig. Helt krasst är man ju respektlös.

Så idag införskaffade jag min helt egna och FÖRSTA korsordstidning. Efter att förstulet skannat hyllorna inne på pressbyrån, slet jag åt mig en tidning och galopperade mot kassan när väl kundströmmen ebbat ut en stund. Porrkundsradarn måste ha gått igång för en sekund eller två. Först när jag kutat runt kioskens hörn och ryckt upp tidning och penna hade jag tid att kolla in utbudet. JUMBOkryss heter tidningen. Frän, fyra bokstäver blev COOL. DEt var väl inte det första adjektivet jag skulle använda om mig själv och denna tidning. DEt var många bilder på gulliga djur, tonårsidoler och marsvin. Något säger att denna tidning inte vänder sig till tanten i mig. Och min lilla dröm om att riva upp tidningen i fikarummet och fråga om hjälp med något klurigt ord känns väldigt långt bort.

"åker man på is, nio bokstäver. - har du möjligtvis någon aning?"

No comments: