Sunday, September 19, 2010

det kostar på min pedagogiska ådra

mortuta är inte överdrivet dataintresserad eller orienterad för den delen. I våras fick hon brev från hyresvärden att det nu var bestämt att det inte längre skulle vara ett comhemhus utan det var upp till var och en vad de ville ha. Roligt skulle kanske vissa säga, min mor fick totalt panik. Sen dess har hon tjatat sönder alla "datamänniskor" hon känner. Hon tycker inte om val när hon inte vet vad det gäller. Det som är ännu värre är ju att comhemmailen kommer försvinna. "men använd din gmail då, mamma, jag gjorde ju en åt dig förra året". Fast vi var lite oense vems ansvar det var att komma ihåg lösenord på sånt. Jag tycker att det räcker att jag försöker betala ica med min portkod och dra mitt passerkort från jobbet för att komma in i min eget trapphus, att hålla reda på mammas lösenord är lite utanför mitt ansvarsområde.

Jag var vänligheten själv och förklarade att hon skulle leta efter en lapp där det stod hennes namn snabela och gmail.com på. Då blev hon alldeles tokig, varför i hela friden hade jag fixat henne nåt som hon ändå inte kunde använda när comhem försvann? "Men mamma, .com står inte för comhem.."

När vi löste den frågan över telefon kom sedan hennes andra fråga: nästa gång jag kommer hem kanske jag kan visa hur man laddar ner sån här film från nätet?

Jag hoppas hon har glömt det tills det är dags..

1 comment:

Bokomaten.. said...

Hahahahahahahha, comhem=.com.:-) Minns själv hur jag satt på en konferens med ett antal kollegor inom biblioteksbranchen (gällde talböcker mm) och en av tanterna ställer sig upp och föra en diskussion om att man ju kan ladda ner ditten och datten direkt från nätet och att hon inte försod diskussionen om tillstånd och olika sorters rättihgeter på talböcker mm. Och det framkom att alla i "hennes familj ju laddar ner allt hela tiden!" De senaste filmerna, musik, böcker och förstod inte vad problemet med att lägga upp vissa böcker för medladdning via biblioteket... "hon tystnade när hon förstod att allt hennes familj höll på med minsan inte var lagligt.. hehe... Jag höll på att dö av skratt.:-)