Thursday, January 20, 2011

på tv börjar nu en serie i Ricky Gervais regi, en idiot på resa. Lite på gränsen vad jag klarar av i medkänsla men ändå klarar Karl det fantastiskt. Inte behöver jag Rickys hårda hånskratt åt sin väns cyniska inställning. Karl klarar förmedla känslan själv och jag finner vissa guldkorn i hans kantiga kulturkrockar med Kina.

I mitt eget liv så har jag intagit samma inställning till världslitteraturen. tyvärr drabbas bara de närmsta i min omgivning av detta. I vår fina bokcirkel där vi samlas runt den öppna spisen och dricker te och diskuterar "nu vill jag sjunga dig milda sånger" känner jag mig som en Lilla My i trettioårskris. Jag gnäller, säger emot och bara skrattar rått åt den fina boken. Vore det inte för de fina tekopparna skulle jag säkert hoppa i soffan också.

Nästa gång ska vi diskutera Doris Lessings gräset sjunger. Jag tror i hemlighet att mina fina vänner i detta nu, likt Ricky, planerar att skicka iväg mig till andra sidan jorden.

No comments: