Tuesday, March 4, 2008

Hade en lite konstig dröm inatt.

Jag läste mina böcker till ögonen stöp inatt. Vilket gjorde att jag drömde nåt helt konstigt.
Jag var på semester, en Jane Austen booktour iklädd skrymmande (gravid?)klänning med bahytt (me & mr darcy av Alexandra Potter), kärade ner mig ordentligt i en skäggklädd argentinare med klara gerillatendenser (Che av Björn Kumm). Eftersom vår framtid var något oviss, det hade något med gerillan att göra, blev vi placerade i en inrättning för människoöverskott (enhet av Ninni Homqvist). Där gick jag vilse i det stora och mörka biblioteket (nattens bibliotek av Alberto Manguel) men blev räddad av två mumintroll varav det ena var klart alkoholpåverkat (Två - ett konstnärsäktenskap av Märta Tikkanen).
Jag är mest glad över att jag inte har börjat läsa Göran Perssons memoarer om sina vägval och minnen. Funderar på hur Göran skulle ha dykt upp i denna dröm.

Jag hade en liknande knasig dröm för några dagar sedan när jag somnade i livrustkammarens föremålsförteckning. Samma dag hade jag läst om konstkuppens förehavanden när den berömda målningen skriet rövades bort. Drömde att jag sprang genom Stockholms gator i Gustav II Adolfs gulddräkt med den uppstoppade hästen i hasorna.
Jag börjar fundera på att inte läsa så mycket innan jag ska sova. Kanske jag borde sätta upp en tavla att titta på istället.
Annars ska nu dagen fortsätta med kakbak till kvällens kafferep, själv ska jag fortsätta min filmfrossa. Kvällen bjuder på bra film på trean - Garden State - och spännande sjukhusserier. Tur man inte har viktigare saker för sig. Livet hankar sig fram, möjligtvis håller jag på att bli knäpp.

No comments: