Thursday, March 27, 2008

Veckans lästrio: Deckare.

Nu ska jag ta mig i kragen och hänga på lästrion, startad hos Petra. Jag har haft mina tankar om att hänga på bokfemman som har funnits runt om bland bokbloggarna. Men jag är ju så lat, så när jag väl ansträngde mig..ja,då var det för sent. Men nu en en färsk tre från mig.

"Årets första lästrio är, så här i påske-krims efterdyningar: Vilka tre deckarhjältar/hjältinnor är dina favoriter!"

Mina favvisar är...

Stephanie Plum i bytes-serien av Janet Evanovich
En kanske lite otippad stjärna som man tar helt till sitt hjärta. Mest för Evanovich blinkningar till den stenhårda deckargenren..

Robin Hudson, författare Sparkle Hayter
En annan okrönt drottning med fallenhet för reptiltunga och tung cynism. Måste älskas.

Barbara Havers, författare Elizabeth George
För hennes totala oglamorösa tillvaro.

Skulle gärna vilja sparka in Miss Marple på listan, men hon kan ju få ett litet tröstpris. I väntan på att de tre föregående damerna ska komma upp i samma ålder. Som Janet Evanovich fortsätter att mata oss med Plumska äventyr, ska man väl inte vänta sig något annat än att PLum och Morelli bråkar sig ända in på äldreboendet.

No comments: