Saturday, October 18, 2008

Nu måste vi tala allvar, hörni.

Nästa gång du besöker en bokhandel så ta dig en funderare, visst är det mysigt, alla dessa blad samlade inom pärmar, alla tankar nedskrivna på en hel drös olika sätt, olika känslor ska framkallas. Ströva mot pockethyllan, se hur de trängs de små oskyldiga bladen och de mjuka pärmarna. De får knappt plats och får trängas med grannar och andra tankar helt utifrån bokstavsordning. Högt och lågt om vartannat. Det är kärlek i alla dess former, smärta, roliga saker, konstiga saker, hemska saker, påhittat, sant. Helt utan rankning. Det borde ta udden av det hela, göra det ganska menlöst och ofarligt. Jamen, det finns ju så mycket annat att göra, läsa gör ju bara gamla tanter och farbröder. En och annan bilderbok kan man ju ge bort i någon doppresent till något barn, när fantasin tryter.

Och ändå, vilket vapen boken är. Med sina oskyldiga sidor med bokstäver.

En liten bok som denna, i tunna böjbara pärmar, oansenlig. Står inte på någon hylla långt upp, för sig själv, utan kan nås av alla. På pockethyllan. Och du får köpa den, om du vill, ingen kan tvinga dig till det, ingen kan tvinga dig att låta bli. Det kostar dig några stycken tior att bära hem boken.


Denna lilla bok, Gomorra-resa i Camorraland skriven av roberto Saviano, har jag inte läst än. Jag kan inte uttala mig om språket, stilen, upplägget, handlingen. JAg vet inte om jag kan ta den till mig, om det är den viktigaste bok jag kommer läsa. Inga av dessa funderingar kan jag svara på än. Det är en bok. Jag har inte läst den än. Men det är fritt för mig att gå och skaffa den...så fort någon butik öppnar.

Och faktum är att vi borde införskaffa den och läsa den. Både du och jag.

För denna lilla oansenliga papperssamling inom pärmar innebär just nu, idag, att Roberto Saviano inte är en fri människa. Han måste hålla sig gömd undan det mordhot som den italienska maffian har uttalat. Han ska vara död innan jul, har de sagt. för att han har skrivit om deras historia och deras inverkan idag.

Att berätta något i en bok är fortfarande ett vapen och maffian har valt att hota med det vapen de känner till.

Ta strid för de mänskliga rättigheterna och fundera över det vapen som gömmer sig inom de mjuka bokpärmarna.

No comments: