Monday, October 20, 2008

Hösten när alla vettiga människor for på semester på annan ort och glömde informera mig.

Jag fortsätter läsa Människohamn av John Ajvide Lindqvist. Det är så obehagligt, jag kan nog inte uttrycka det på något annat sätt. Inatt släckte jag lampan, lade ifrån mig boken när jag så insåg att jag var tvungen att lägga fram passerkortet inför morgondagen. Jag kunde inte kliva upp ur sängen. Och ju mer jag intalade mig skarpt att jag var löjlig desto mer drog jag täcket över huvudet. Som straff var jag tvungen att kliva upp utan att tända lampan. Idag lånade jag en ny bok på bibblan, drottningen vänder blad av Alan Bennett. Det är sagan om den brittiska drottningen som av ren artighet och god uppfostran lånar en bok av den stackars bibliotekarie som blivit skrämd av drottningens illbattingar till hundar. Sakta men säkert öppnas en ny värld för den annars mycket illitterata drottningen. Men denna förändring ses inte som positiv av alla när drottningen börjar tycka och tänka alltmer. Visst låter det lite som en saga som skulle ha kunnat skrivits av H.C. Andersen? Den här boken ska nu få ligga uppepå Människohamn när jag släcker lampan om natten.
Att se filmatiseringen av "låt den rätte komma in", John Ajvides debutskräll, om vampyrer i Blackeberg, känns för tillfället lite för vågat. Jag kanske ska satsa på någon barnmatiné.

På jobbet blev jag idag inkallad till chefen och satt i jobb. Jag förstod att rävan skulle ta poängen, ändå surt när det händer. Jag är nere på minuter i min nedräkning till hemfärd.

No comments: