Saturday, October 18, 2008

Man måste se nya saker.

Idag har vi besökt fina Norrköping, jag och sambon. eftersom det var första gången jag var i denna stad måste jag säga att vi klarade oss bra. Vilken mysig stad. Först besökte vi Arbetets museum i strykjärnet, en sevärdhet i sig. Solen tittade fram när vi strövade i fabriksområdet och det blänkte vackert i vattnet.



bild från www.ifbrfn.se

Sen besökte vi den lilla kvartersoasen Knäppingsborg som var helt otroligt mysigt. där ramlade vi in på teochkaffecompaniet och drabbades av akut adventslängtan. Jag kan tänka mig att det slår alla mysfaktorer att sitta där och kura med levande ljus och stora tekoppar. en annan tokmysig butik var Mimmis visthus med hyllrader av olika varor från saltå kvarn och andra spännande ekologiska, närproducerade varor. Jag blev alldeles lyrisk. Hade någon givit mig en grytlapp och en spisplatta hade jag ställt mig rätt upp och ner på plats och rört i grytor. Arrggh, vad jag saknar mitt kök.



bild från picasaweb.google.com

Resterande tid av dagen kom att spenderas i stadens labyrinter av shoppinggallerior, för i norrköping är det mesta samlat i dessa tre, eller var det fler, gallerior. Vi gick och gick, åt alla möjliga vädersträck. Ibland gick vi genom någon dörr och hamnade i friska luften. Ett steg till och man var plötsligt inne i en ny galleria. Slutligen hamnade vi i en mycket bra galleria tyckte vi, lämpligt stor och hanterbar. Det visade sig vara biohuset i centrum.

I alla fall hittade vi många nyttiga saker, sambon "hittade" ett par riktigt snygga stövlar (det var egentligen jag som ville ha dom, men ska inte köpa nya skor nu), själv införskaffade jag myskläder till hotellet och en mössa.

Bästa fyndet var den tesort som min vän sökt med ljus och lykta på annan ort i sverige, ska överlämnas vid nästa träff. Rättvis handelbutiken är da shit.

Matfrossan för dagen blev besöket på pappa grappa, italienskt med vedugnsbakad pizza (fårost, skinka, mozzarella, parmesan, rucola osv) med ett glas vitt vin till, världens minsta espresso (två teskedar hett vatten över tjugo kaffebönor) och RIKTIG italiensk tiramisuglass...

Mathållning här på söder är värt ett eget inlägg någon dag, just nu är den under all kritik. Hamburgare och pizza om vart annat, chokladen där emellan och på jobbet alldeles för mycket maskinkaffe.

Norrköping blir det definitivt igen. Jag måste kolla mer!! Även prova restaurangen på stadsmuseet.

No comments: