Tuesday, September 11, 2007

Bokfemman v 37: Kokböcker

Jag har tänkt en längre tid att jag borde ansluta mig lite mer aktivt till bokfemman. Och det är nog inget farligt, Blyger, så det ska nog gå bra utan att du behöver göra en polisiär utryckning..
I alla fall, denna veckas tema är kokböcker. Och ja, det gick liksom inte att stå emot längre. Det var bara det svåra att utse endast fem st.

Min topp 5 av kokböcker!


  • Den nakna kocken av Jamie Oliver. Det var han som lade grund för mitt matintresse, innan hans ansikte i rutan hade jag problem med att koka ägg. Så jag har nu alla hans böcker. Men ska jag plocka fram det tunga artilleriet, i dubbel bemärkelse, så är det hans första bok som gäller. Får jag truga i någon pralinsemifreddo är jag ganska oemotståndlig sedan. Sen är det kanske lite väl mycket grädde och smör emellanåt.
  • Klaras goda GI-dagar av Klara Desser. Bättrade på mitt förhållande till baljväxter. Nu häller jag i burkbönor i tid och otid istället. En bok att dra fram till vardagstryten.
  • Under valnötsträdet av Anna och Fanny Bergenström. Annas böcker är ju svenska klassiker och det är nästan tradition att från det Bergenströmska hemmet alltid bräcka det föregående. Vill man komplettera en måltid eller bara hitta på något gott och roligt så är detta den rätta boken. Gjorde hennes röda lasagne med rödbetor och linser varpå lillskrutt utbrast: kan du inte laga sån här god mat jämt?
  • Vegetariskt - Mat från trädgårdscafeet Slottsträdgården Ulriksdal av Katarina Nordgren och Tomas Södergran. Rolig, rolig bok och GOTT resultat. Mycket bra idéer och mycket inspirerande.
  • Två systrars söta av Lisa och Monica Eisenmann. Sidorna i mitt exemplar har tuggmärken.

Jag skulle vilja sätta in Systrarna Voltaires böcker, men vi är inte överens alla gånger. Och sånt straffar sig. I min lilla värld i alla fall.

No comments: