Sunday, December 7, 2008

jag har läst

Anneli Jordahl - Att besegra fru J.

"Anneli Jordahls biografi om Elsie Johansson är en bok om kvinnor, litteratur och klass i folkhemmet. Efter en karriär på Postverket debuterade Elsie Johansson som författare i slutet av 1970-talet med diktsamlingen Brorsan hade en vevgrammofon. I dag räknas hon som en av våra främsta författare. Den delvis självbiografiska romantrilogin om Nancy är blivande klassiker och författarskapet är besläktat med föregångarna i den svenska arbetarlitteraturen: Maria Sandel, Maj Hirdman och Moa Martinson. Med känsla för beat och melodi skildrar Elsie Johansson språnget från fattigstuga till mexitegelvilla."

Elsie Johanssons Nancytriologi är något av det bästa jag läst. Helt golvad var jag när jag plöjde böckerna. Biografin om Elsie Johansson är inte långt efter, glödande. Jordahl har fiffigt utgått från teman som vävs samman med Elsies liv. Det blir inte personligt på samma sätt, men jordahls favoritteman klass och kön kan verkligen berätta historien. Jag läser boken under natten och tuggar nästan fel när jag håller frukostmackan i ena handen och boken i den andra.

Elsie Johansson har även skrivit boken "kvinnan som mötte en hund", det mest skrämmande jag läst på flera år. Om man har ett uns rädsla för att bli gammal och ensam ska man inte, ICKE, läsa denna bok. Jag mådde fysiskt dåligt när jag läst slutet.

No comments: