Sunday, April 11, 2010


jo så kan man se filmen Fur den fiktiva berättelsen om Diane Arbus liv. Nicole Kidman spelar Diane och Robert Downey Jr (ja, min man och ja, jag kan väl dela med mig ibland)spelar Lionel Sweeney, den man som Diane faller handlöst förälskad i.
Jag såg filmen med min migrändrabbade kusins man som sågade filmen rakt av. Själv var jag mer än förtjust. Det kändes som att se Diane Arbus bilder i flytande form, får jag göra min egna amatörmässiga tolkning så såg jag aldrig Robert Downey Jr som en person i filmen utan snarare en personifiering av de motiv som kom att fängsla Diane Arbus och få henne att bryta upp från sitt liv som hemmafru. I filmen dras Diane ohjälpligt mot Lionel likt en fotograf som dras mot motiv som kanske avskräcker betraktaren till en början.

2 comments:

Bokomaten.. said...

Åh, har den här kommit nu, hrde om den på radion i höstas och tyckte den verkade väldigt intressant. Jag gillar ju Nicole Kidman ocks, faktiskt och tänkte att hon säkert kunde göra en rättvis tolkning.

Aidaho said...

egentligen är den faktiskt "gammal", jag såg den på dvd för typ ett år sen eller än mer. Men den är riktigt bra.