Friday, April 2, 2010

Bokomaten och jag har en exceptionellt bra smak i böcker. Bland annat gillar vi Hofbergs italienkokbok, oavsett skandal eller inte.

Till påskmiddag blev det efter ett visst bläddrande en potatispizza med fårost. Fantastiskt gott. Men nu ska ni få slå era kloka ihop och fundera över en receptfråga.

I receptet ska man först koka potatis mjuk, pressa den i potatispress för att sedan blanda den med mjöl och lite mjölk. I nästa steg ska du göra en grop i smetens mitt där du häller en blandning av jäst, socker och ljummen mjölk. Över detta pudrar du lite mjöl och sen ställer det för första jäsning i 30 min.

Här kommer min fråga.

Varför knådas inte jästblandningen ihop med potatismjölet inför jäsningen? Blir inte den jäsningen ganska onödig annars?

Detta funderade vi över under tiden vi åt efterrätten i form av en nötlikörsmousse med hackade hasselnötter från "två systrars söta". Otroligt gott, otroligt mäktigt, otroligt mycket rester.

5 comments:

Bokomaten.. said...

Raring, vad GOTT det låter, speciellt efterrätten.;) Någon lösning på varför man inte ska knåda ihop har jag inte, låter helknäppt enligt mig. Ska man knåda ihop sedan och låta jäsa igen?

Aidaho said...

åh välkommen tillbaka kära du! Du är så efterlängtad!


Visst låter det vääldigt konstigt? Och precis som du säger ska det hela knådas ihop EFTER första jäsningen och då jäsas igen...de kan då överraska en de där kökboksförfattarna..:)

Bokomaten.. said...

:-) Tacktack.:) Jag måste erkänna att jag blev väldigt nyfiken på att testa det här receptet nu.. men med tanke på att det är enbart befintliga varor i skafferiet som gäller efter en shopping som heter duga (och jag hade velat plockap å mig såååå mycket mer) i påsk så låter det nog vänta på sig.;)

Aidaho said...

men du måste testa någon dag! Det var otroligt gott!

Bokomaten.. said...

Som en plätt.. kanske redan den här månade.. är som sagt väldigt nyfiken...