Monday, January 29, 2007

Att inte vara VIPare i sitt liv

Bussresor kan vara trevliga. Man kan sitta i sin egen lilla värld med musik i öronen och en bok i händerna. Man kan sitta i ett smått meditativt tillstånd och dra upp linjerna i sitt liv. Samtidigt som världen rusar förbi fönstret.
Eller så är det bussresan från ett mycket varmt ställe. En sådan hade jag igår på väg hem från Umeå. För det första fick vi trängas ordentligt på busstationen i Umeå när visst halva östersund var på väg hem efter att ha gjort umeå. Diverse hundar, möbler, väskor och barn skulle packas in. Eftersom jag inte var snabb nog hamnade jag på förstärkningsbussen, vi fick höra att vi skulle få byta till ordinarie i Vännäs, bjurholm eller åsele. I Åsele kom så tillfället att få byta, men när vi kom fram så var brandkår på plats och i full sjå med förstärkningsbussen. VÅR buss. Vi fick ändå göra ett byte, men till en lokalbuss som startats upp i all hast. Den ordinarie bussen var fortfarande för full. Så från åsele och hem till östersund satt jag på en kall lokalbuss utan toa. Vad är då den första tanke som slår en när man sätter sig där...."bara jag inte blir kissnödig". Och så går det några minuter och så tänker man " det vore väldigt dumt att bli kissnödig nu" och så går det någon minut till och så kommer det "jag är ju kissnödig...". Men då var det ju bara 4 timmar kvar så det var ju ingen fara. Inte ville man be busschauffören stanna mitt ute i obygden så man kunde sätta sig i något buskage.
Det var 27 grader kallt.

No comments: