Sunday, January 14, 2007

Tara och Anna


Igår satt jag och läste Tara på stadsbiblioteket. Det var en intervju med Anna och Fanny Bergenström. Väldigt fascinerande! Det var faktiskt ett bra reportage kring deras resor, Annas motvilja att bli tvprofil och att ha barnbarn som anammat matglädjen. Iallafall resulterade det i att jag skyndade mig hem, slog upp valnötsboken och gjorde ugnsbakad mango i rom. Det blev supergott.

Mitt intryck av boken har kommit att förändras. När jag släpat hem boken från Icas postservice var jag först besviken. Jag tyckte mig känna igen flera recept från tidigare kokböcker. Men på sistone är det den första boken jag går till för att slå upp i och få idéer. Den enda gång jag blev besviken var när jag gjort kycklingkorman, men i efterhand har jag insett mer och mer att det var till fullo mitt eget fel. I det där fallet borde jag ha följt receptet mer och kanske inte höftat lika mycket med chilipepparn.


Mangon åt jag och mamma när vi såg På Spåret eller rättare sagt vi kämpade i oss mangon. Den var jättegod, men vi var förskräckligt mätta efter fisksoppa med bönsallad.


På spåret? Ja, jag fortsätter min stadiga karriär som tant.


No comments: