Sunday, August 12, 2007

Gudomlig chokladnötskaka

Jag har varit ganska självständigt ensam hemma här i helgen, jag har satt in nästan alla mina kort från Paris till tvbilden av Gilmore Girls säsong två, enda anledningen till att jag inte har sett sista skivan i dagens ruskväder är att jag tvunget var att kolla på vår nya internetanslutning som varit familjens aber denna vecka. Mor tuta blev väckt av telefonförsäljare från Domkem (heter inte riktigt så) och tackade ja till vad som helst för att få slut på samtalet. Inte rätta sättet skulle jag vilja säga. Men vi fick ett nytt modem, tack. Men när det dök upp var det en massa strul så till slut ville hela familjen bara skicka tillbaka allt, men när vi då ville återgå till vårt gamla vek sig försäljaren dubbel av skratt, vårt modem var antikt likaså vårt gamla avtal. Altt blev så struligt så nu sitter vi här med nytt avtal som gäller både bredband och telefoni, och en miljon sladdar över hela lägenheten. För vår gamla modemkabel går genom en igensatt dörr och en uppsatt bokhylla. Så den får sitta kvar, nu har vi en modemkabel som når till alla rum om man så skulle leka tarzan med den. Det är så fult, men jag vill inte säga nåt eftersom det på moderns min kan avläsas att det är mitt ansvar att fixa till det. JA, jag sitter ju och bloggar från skruttarnas dator i ett annat rum så till viss del fixat. Då har vi bara två till problem, måste koppla samman modem och telefonjack i köket med ytterligare en kabel och sedan blev vi lovad en router med installation. Tro mig jag är skeptisk till båda.

Jag lyssnar på Amos Lee, försöker komma på vad för matlådor vi ska äta i veckan, det gapar tomt i frysen, förutom stackars marsvin som fortfarande ligger i nedre lådan. Min mor fikade på konditori med arbetskollega igår och jag ringde när de var på väg hem och bad att de skulle köpa med kaka hem till mig. Det blev en pekanpaj, den var så smältande god mot gommen att jag till sist bad mor att äta upp sista biten, det kändes som jag blev galen av lycka. Till mor har jag idag bakat renee voltaires chokladnötskaka, vilket enkelt sätt är att köra i matberedaren först alla sorters nötter och frön som finns i skafferiet (hassel, pumpa, mandel, pistage, sesam), sedan köra ett ett halvt paket digestivekex. Blanda allt i en vid bunke. Smält 300 gram choklad i ett vattenbad, slå på eventuellt lite konjak, späd med 1,5 dl grädde. När det är klar blanda med nötter och kex. Blanda noga. Banka ner i en plastfolieklädd brödform, ställ i frysen tills det har stelnat, cirka 3-4 timmar. Skär i tjocka skivor.

No comments: