Saturday, February 21, 2009

Det var inte ett lika starkt startfält i år.

Papper & penna behövs. Här kommer mina tips inför bokrean.

Åhlens:
* Är det någon där? av Marian Keyes. Snyftare med hjärta
* Mig äger ingen av Åsa Linderborg. Minns mest hennes excentriska släkt, men stark barndomsskildring.
* Ett välsignat barn av Linn Ullman. Försök låta bli att läsa in Ingmar Berman.
* Det blod som spillts av Åsa Larsson. Deckare i norrländsk miljö är nåt speciellt.
* Skumtimmen av Johan Theorin. Eller varför inte i ömiljö.'
* Så dumt av Mia Törnblom. Ska vara en Boats som ändå inte är en Boats.
* Slaveri av Dick Harrison. Så späckat av fakta och så fina i bokhyllan.
* Svenska Dansband av Joel Stolpe Montan. Ska man skratta ska man göra det här. Helt underbara bilder. Samtidigt så underbar svensk kulturhistoria.
* Kultbilar av Håkan Matson. Stor bok, stora bilder, stora bilar. Given för far.
* Övergivna platser. Kan inte beskrivas, måste ses. Svensk samtidshistoria.
* Konst och Arkitektur - Rom - Paris. Tjocka böcker att lusläsa inför drömresor. Sen missar du inte en enda pärla. Och du kommer med största sannolikhet prata sönder dina medresenärer.
* Stil av Camilla Thulin. Camilla är en svensk skatt. Sköna bilder, roliga porträtt och en hel del bra tips.
* Svenska formgivare av Carolina Söderholm. Första halvåret kommer du bara vilja ta fram boken för att titta på omslaget.
* Med mycket grönt av Markus Aujalay. För de perfekta salladerna.
* Mina fastrars mat av Paolo roberto. Vem kunde ana denna kärleksfulla skildring av ett land, en släkt och en mathistoria?
* Under valnötsträdet av Anna Bergenström. Ska du köpa en bok. Köp den här.
* Klassiska kakor på nytt vis av Mia Öhrn. Skampris på en fin pärla. Det är som att bläddra i mormors gamla bakböcker och upptäcka en massa nyheter.
* Kladdkakor av Mia Öhrn. En klassiker i svenska kök.
* Brödälskare av Henrik Francke. kallas inspirationsbok av en stor anledning.
* Vinets magi av Bengt Göran Kronstam. Du kommer bli odräglig på middagar fram över.
* sucka mitt hjärta men brist dock ej av Mark Levengood. En stor favorit, tröstläsning på hög nivå.
* Sex som jag vill ha det av Abby Lee. Rolig blogg i bokformat. Inget att läsa på bussen.
* Inga fler dagar inom parantes av Annika Borg. Tröstläsning men med tårar.
* En fuskmammas bekännelser av Hillevi Wahl. Läs om hennes intåg på den lokala banken och skratta tills du får ont i magen. Småbarnsmammor på framtåg.
* Vem är arg? av Stina Wirsen. liten bok att ha i kontorslådan att ta fram när du vill slå dina kollegor.
* Det susar i säven av EH Shepard. Barnklassiker.
* Den som inte tar bort luddet ska dö! av David Batra. Kom inte och säg att det svenska folket saknar kreativitet.
VARNING! KÖP INTE!
* hur man blir en prinsessa (veckorevyn cementerad för små flickor - att köpas bredvid hur man blir riddare för pojkar) * sluta kämpa - börja leva av Sanna Ehdin (om du inte tänker införskaffa sjalar i pastellfärger samtidigt) * 1001 golfhål du måste spela innan du dör (inte inräknat antal golftimmar i regn, snö och slask) * Bröd av Jan Hedh (om du inte tycker om att gråta av utmattning vid köksbänken)* 102 krukväxter från alla världens hörn (vems idé var det här?) * Mitt liv som Bert ( glöm inte bilden av Bert i badkaret) *Vad som helst av Denise Rudberg, Liza Marklund och Camilla Läckberg (varför skulle du?)

Bokia
Förutom ovanstående som självklart även finns med här
*Gissa hur mycket jag tycker om dig av Sam McBratney. Så söt bilderbok.
* Boken om Gittan av Pija Lindenbaum. Älskar bilderna av Gittans kreativa lösningar av fårskallarnas problem.
* Alla döda små djur av Ulf Nilsson. Världens bästa begravningsbyrå.
* Det fattas en tärning av Johanna Thydell. Något för den tjurige tonåringen.
* Belle de Jour - en eskortflicka. En annan blogg i bokformat. Inte heller för läsning på bussen.
* Något av Doris Lessing. Om du hinner.
* en shopaholics bekännelser av sophie Kinsella. Skrattar så jag gråter när becky ska förklara engelska sedvanor genom att snurra en bagel över huvudet.
* Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig av Bodil Malmsten. Fantastiskt vackra böcker och världens vackraste titel.
* Öster om Eden av John Steinbeck. För den är konstant nummer ett på listan över böcker som jag skulle gilla enligt bok.nu.
* Hett av Bill buford. Du kommer dregla konstant under läsning av denna bok och aktar du dig inte kommer du gå upp ett antal kilo innan sista sidan.
* Marley och jag av John Grogan. För hundvännen i dig.
* ett bluesliv av Klas Gustafson. Om Cornelis, en biografi i högklass.
* Tove Jansson av Boel Westin. Tjock biografi nummer ett på min önskelista.
* BErglin nästa av Jan Berglin. En bra skildring av svensk samtid.
* Arkeologins största upptäckter. Bara ett sidspår för nörden i mig.
* Utrotningshotat av Johan Tell. Nog minns du? En liten bok om saker inte så långt bortom hörnet.
* Energitjuvar av Ingalill Roos. Att läsa bakom skämmeskudden. Den som är skuldfri kastar första stenen.
* Människan i rymden av Christer Fuglesang. Så behöver inte mamma se den snart sönderspelade inspelningen av rymdfärden så många gånger till.
* Vardagslyx av Kristina Ericsson Wärn. I våra tider kan tipsen vara av värde.
* Mat som värmer av Ulrika Jisland. Kanske fel årstid, men den får ligga till sig till hösten.
* Leilas middagstips. Första kokboken av vår egna Nigella.
* Fest av Nigella Lawson. Tänk när Leila gör lika tjocka kokböcker som denna dam.
* Jag vill ha choklad av Trish Desine. Ja, vem vill inte det.
* Muffins och smoothies av cheryl Lindblad. För receptet på choklad- och creamcheesemuffins.
VARNING! KÖP INTE!: *Star av Pamela Anderson (hon kan inte skriva), *en sorts kärlek av Ray Kluun ( finns stora möjligheter att du blir manshatare för en stund) * Labyrinten av Kate Mosse (låt dig inte luras) *Traktorer från hela världen (eller så ska pappa få den här också) * Köp hem 5 laga med Allt om mat (finns ingen kokbok jag är så osams med) *Vad som helst av Denise Rudberg, Paulo Coelho, Agneta Sjödin, Liza Marklund och Camilla Läckberg (varför skulle du?)

Akademibokhandeln - AK
Ja, lika här allt ovan plus det här
* HAsse & Tages samlade revyer. För de dagar du vill ha svensk historia som ännu håller.
* Forntida kvinnor av Catarina Ingelman - Sundberg. Bra historieskrivning som lyfter fram kvinnans roll genom tiderna.
* Döden i Rom av Maud Webster. Dödsmonumenten i Rom, något för den levnadsglade.
* Den motvillige resenären av Jenny Diski. Kvinnan som åker till lappland för att känna av lugnet och irriterar sig på att aldrig bli lämnad ensam.
* Baka Matbröd. ICA bokförlag levererar som vanligt.
* Oemotståndliga cheesecakes av Maxine Clark. Mumma.
* Ät dig frisk med grön mat av Kåre Engström. Grön eller blå. Jag hoppas bara grön inte är samma sak som mögel.
* En riktig författarhustru. 250 brev av Selma Lagerlöf.
* 1000 filmer för livet. När du väl har läst ut alla reaböcker.
* Svenska trähus av Lars Sjöberg. Ett återkommande kort på min lista, men som aldrig följer med hem.
* så funkar fotboll av Ola Andersson. Jamen, då kanske man kan förstå sig på det där rännandet?
* Häxan surtant på dvd. Världens bästa barnprogram.
* Minnena ser mig av Tomas Tranströmer. Korta minnesfragment, känns typiskt tranströmer.
* Falling man av Don Delillo. en liten bok om ett stort trauma.
* Kafka på stranden av Haruki Murakami. Ska visst vara bra, enligt en hel enad bloggsfär.
* Kanske inte alla, men i alla fall någon av strindbergs samlade verk...en blå bok och en dåres försvarstal och giftas och..
* Stieg Larssons hiskeliga filmomslagsutgåvor. Om du nu har missat.
VARNING! KÖP INTE!: *det är vår bestämda uppfattning att om ingenting görs nu kommer det att vara försent av ANdreas Malm (inte till mig i alla fall) * Jan hedh, vi kommer inte någonsin att bli vänner * den svenska litteraturen i tre band (inte samtidigt som du ska bära hem alla andra böcker) *Vad som helst av Denise Rudberg, Paulo Coelho, Agneta Sjödin, Liza Marklund och Camilla Läckberg (varför skulle du?)

Så. Du har skrivit ner allt nu hoppas jag. Nu ska jag bara hitta någon som följer mig på rean. Helst med en väska på hjul.

Tror ni the English bookshop har någon bokrea också? Måste undersökas...

8 comments:

Anonymous said...

Jösses amalia! Sicken guru. Du kan få bli min personal shopper på rean om du vill. Jag går alltid dit med höga förväntningar och går hem med två deckare som verkar hyggliga som sedan läses tre år senare.:(

Aidaho said...

du menar alltså att du frivilligt skulle ge mig fria händer? Vänta lite...jag måste lägga mig ner och låta storhetsvansinnet sakta dra förbi. :) Du vet inte vad du ber om ;D

Bokomaten.. said...

*skratt* "inte lika starkt startfält". Hur mycket BRUKAR du komma hem med från rean???:-) Men oh, jag, jag känner igen flera av titlarna från min egen önskelista. har bläddrat och gjort listor och kryssat och färgkodat och jämfört priser men i slutändan är jag fortfarande pank så får ändå vänta till löning.. Får se hur mycket som är kvar...

Bokomaten.. said...

Framför allt gillar jag dina varningar..:) Men du, måste bara trycka på att FEST av min idol, Nigella, är en sådan pärla att jag blir alldeles tårögd när jag tänker på den. Hon skriver om mat som jag känner. Alla borde ha hennes kokböcker, alla texter är sann matkärlek utan att vara pretentiösa. Hon ger ju gärna tips på snabbmat och genvägar ex också och man märker att det är mat hon själv gillar och inte bara rätter hon komponerar för att imponera på andra. Mm...

Aidaho said...

jag håller med dig till punkt och pricka. Tänk om man kunde skriva lika passionerat som denna Nigella, och kanske i alla fall få se ut bara en smula som henne. Fantastisk kvinna, hennes julbok är klart en av topp tio av böcker att införskaffa.

Hur mycket jag brukar komma hem med? Weell, en gång så gick jag på rean med min stora resväska...tänker inte gå in på ämnet mer än så ;)

Aidaho said...

I slutänden är det ju ändå så...det är plånboken som säger stopp. Och bokhyllorna.

Anonymous said...

J.I.S.S.E.S!!!! Vilken lista! Bara Aidaho kan skapa något dylikt ;)

Aidaho said...

akta dig luddet, jag kanske måste hyra in mig på era bokhyllor...eller kanske på den fina skohyllan som en långbent snidade ihop till dig..:)