Saturday, February 7, 2009

jag har läst...

PO Enqvist - Ett annat liv
Blir det mer norrländskt? Jag frossar norrländskt nu när jag befinner mig i södern och jag får sådan hemlängtan när PO berättar sin historia. En stillsam historia som sakta skruvas till när alkoholen tar en allt större roll i författarens liv.

Tina Brown - Dianabiografin
Att läsa biografin om Diana är som att återuppleva många av sina barndomsår med en kunglighetsknarkande mormor. För det mesta av de episoder som återberättas har ändå varit någon liten artikel i de svenska tidningarna, så genomsyrade av det engelska kungahuset är vår svenska kultur. Eller snarare så genomsyrad är vår kultur av Dianaeran. Men Tina Brown lyfter på glorian och väjer inte för de mer komplexa hos Diana. Och när det till slut kommer till begravningen så gråter jag, för jag minns den dagen i tvsoffan bredvid mormor. Tina skriver väldigt brittiskt om en brittisk ikon, det är bitskt på gränsen till elakt men ändå med glimten i ögat. Tina vet även när det är dags att skruva på tårkanalerna.

Timeout - 1000 things to do in New York
Jag fattar inte vad jag väntar på. Boken gör mig alldeles vimmelkantig av resfeber. Upplägget på boken är enkelt - det är 1000 tips på saker att göra i den stora staden. Ingen vidare ämnesindelning eller någon större skillnad på högt eller lågt, nästan som staden själv helt enkelt. Själv fastnar jag för de litteraturinriktade tipsen. Inte mindre än att jag dreglar över alla bokhandlar. The Strand, will see you soon.

Eva F Dahlgren - Farfar var rasbiolog
Eva skrev boken "det här är inte jag" om utbrändhet som var en liten bok med ett knockande innehåll. När hon så gräver sig ner i sin släkthistoria har hon stor hjälp av brevväxlingen mellan sin farmor och sin farfar. Emellanåt lite för stor hjälp eftersom jag gärna hade sett att hon tagit mer plats för sin egen röst. Och de delar där hon kontaktar sina fastrar och de andra som berättar sin historia utifrån det nav som var farfars idéer om levnadshållning. Hur var det att växa upp med en man som förespråkade de nordliga dragen,när man själv varken var lång eller blond eller hade de rätta måtten på skallen?

No comments: