Thursday, February 12, 2009

Häpp!

Överst på min hemliga skämmeslista ligger den händelse för nåt år sedan när jag skällde ut en främmande karl på en utekväll. Det började väldigt fel och blev värre. Till sist blev vi osams. Och det var först när ha gav sin slutgiltiga dom och klev iväg som jag insåg någonstans inom mig att jag nog ändå kände den karln. Det gjorde jag också, förstod jag, när han kom klivandes mot mig i korridoren på jobbet. Jag lärde mig helt enkelt alla möjliga genvägar och gömställen på bygget, så fort han kom i närheten dök jag. In i tomma garderober, vinterförråd, sopcontainrar och andra människors bokhyllor. Jag visste inte heller om människan kom ihåg mig. Och tro mig, jag hade inga tankar om att påminna honom om vårt möte.

Så fick vi sluta och jag begav mig till södern och mitt liv fortsatte. Tills min arbetskollega och jag skulle äta grekisk after work. En torsdag eftermiddag. Med sig tar hon även sina tre manliga kompisar från en annan avdelning. När jag kommer ut från toaletten och glider ner på min stol, går jag rundan och hälsar på alla. Tills jag når karln som sitter till vänster om mig.

Det. Är. Inte. Sant.Det är han. Min hälsning liknar mest en guttural målbrottsharkling. Sen fokuserar jag totalt på dukens kreppliknande struktur. Äntligen kommer maten. Lammspett. Det kan man faktiskt inte bara skära rakt av. Det måste tråcklas loss från pinnarna. Och självklart är köttet något hårt grillat så det sitter som klistrat på pinnarna. Jag tar besticken till hjälp för att draaa av köttet. Ketchupeffekten är inte ens i närheten av den resa som mina köttbitar gör nu. Med raketfart landar köttet på min ovala tallrik, åker som Bambi på hal is i tsatsikin för att slutligen sprätta iväg all min sallad. Till tallriken till vänster om mig. Tomaterna flyger som projektiler och snuddar lätt över hans korta frisyr.

Det är då jag nästan önskar att jag skulle ramla av stolen. Det blir väldigt tyst tills min bordsgranne utbrister: "oj vilket partytrick."

Den här killen måste verkligen undra vad jag har emot honom.
1. Jag skäller ut honom
2. Jag tål inte se honom
3. Jag kastar mat på honom

Som tur var är gömställena på mitt nya jobb oändliga.

No comments: