Monday, October 12, 2009

jag har läst

Jeanette Winterson - det finns annan frukt än apelsiner

Förra veckan låg jag sömnlös natten mot tisdagen. Till stor del var det månens fel som satte mig ur spel. Efter många års återkommande problem känner jag igen en sömnlös natt när jag ser den så jag plockade ganska snabbt upp en bok för att fördriva tiden. Att stirra i taket eller bara snurra in sig i sängkläderna har visats verkningslöst. Mitt bokval var fyrväktaren av Jeanette Winterson. Åh, vad jag älskade boken. Jag var alldeles tagen och försvann in en sagovärld som jag absolut inte ville lämna, sista sidorna lästes flera gånger bara för att jag skulle slippa slå igen pärmarna. Inte helt oväntat sprang jag till butiken och införskaffade första bästa winterson.

"I Jeanettes värld är apelsiner lösningen på allt. Näst efter att be
förstås. Jeanettes fanatiskt frireligiösa moder uppfostrar med järngrepp sin adoptivdotter till att bli missionär. Tillsammans hänger de en filt över teven och lyssnar på missionsrapporter på radiogrammofonen varje söndag. I den grå industristaden i norra England finner Jeanette värme och trygghet i den evangeliska
gemenskapen."

Tyvärr gjorde den här boken mig frustrerad. Det var sagoväverskan Winterson jag föll för, och nog återfinns hon stundtals här. Med humor och allvar blandat så återberättas hennes uppbrott från den evangeliska gemenskapen. Men problemet är att det är för många lager, jag ser lagren men jag förstår inte..där har vi problemet. Jag är för disträ i tankarna, hoppas jag. Jag fastnar i de sagoepisoder som finns med i berättelsen, men när jag väl börjar finna tråden så bryts den och återgår till en mer verklighetsrelaterad tråd. För att summera det, det är flera garnnystan och jag förstår inte varför det ska vara flera och vad de tillför varandra.

Jag förstår att boken handlar om uppbrott och jag vill verkligen läsa den, kanske det kan hjälpa mig i mitt pågående uppbrott. Men just nu är mitt huvud för splittrat. Jag får återkomma till boken. Trots en splittrad recension är boken verkligen bra, den får ändå ett högt betyg av en frustrerad och förundrad läsare.

Enligt min vän så är denna bok med i studieplaner, har ni läst den i studiesyfte? Vad har ni haft för tankar om boken?

No comments: