Thursday, October 29, 2009

jag har läst...

smärtpunkten: Lars Norén, pjäsen Sju tre och morden i Malexander av Elisabeth Åsbrink

"Journalisten Elisabeth Åsbrink har skrivit en avslöjande bok om ett av de mest omdebatterade teaterprojekten i Sverige och om de brutala morden på två polismän i Malexander våren 1999. Här får vi en unik insyn i vad som egentligen hände bakom kulisserna; de medverkandes skuld och ansvar blottläggs. Pjäsen Sju tre skrevs av Lars Norén i samarbete med tre tungt kriminella män. Två av dem var nazister. Dagen efter den sista föreställningen av Sju tre rånade en av dem, Tony Olsson, Östgöta Enskilda Bank i Kisa, och deltog också i morden på de två poliserna i Malexander. Elisabeth Åsbrink har gjort intervjuer med skådespelarna både på fängelset och i frihet samt haft tillgång till deras brevväxling. Hon har också tagit del av exklusivt arbetsmaterial från Lars Noréns privata arkiv, läst opublicerade dagboksanteckningar och granskat hemligstämplade dokument. Dessutom har hon fått unika intervjuer med alla ansvariga för det kontroversiella projektet. För första gången kan delar av manuset till Sju tre publiceras, bland annat den hårt omdebatterade nionde scenen, där de nazistiska åsikterna uttryckts. Fanns det ett samband mellan teaterarbetet och morden? Elisabeth Åsbrink ger svaret i sin orädda och utmanande bok. "

Vilken otroligt fängslande bok. Jag var alldeles fast från sida ett och var knappt kontaktbar när jag släpade med mig boken överallt. Fikaköer, missade busshållplatser och kallnande kaffekoppar. Det väldigt personliga närvaron av journalisten Elisabeth och en ständig känsla av att nu/snart kommer det gå åt skogen. Så otroligt bra. Sista kapitlen med rånet i malexander, dödskjutningen och rättegången lästes med magknip. Mycket kom tillbaka från rubrikerna på löpsedlarna, men boken gjorde det mer djuplodande. Särskilt porträttet av Isa kan inte släppa mina tankar. Jag hoppas verkligen ni tar er tid att läsa.

No comments: