Saturday, October 10, 2009

From Narnia and back

så jag kör listvarianten. För en van twitterläsare så hoppa till sista punkten.

1. Norrland är höst. Frost och ett ögonbedövande färgsprak. Krispig luft och snöklädda plogkanter längs vägarna.
2. 90årskalaset kom av sig, vi satt istället runt en sjukhussäng och försökte äta lite prinsesstårta som skänkts från köket. Men det är inte lätt att sjunga med oron dansande i magen.
3. Hela bohaget är nu i lådformat i mor tutas lilla källarförråd, när det började brista i huvudet var det bara att ta filten och lägga sig raklång på alla lådorna, köra igång mammas bordsgrill och invänta det nya hyreskontraktet.
4. Tyvärr så innebar även den marknivån i förrådet att när vinterkläderna skulle fram så kändes det mer troligt att hitta dörren till Narnia än att hitta den väska som jag så fint packat i våras. Nu hittade jag bara en väska med vinterkläder, mina från 1985, tur att 80talet är på modet igen..
5. Att fara från kärleken kändes mer som att lägga sig framför tåget än att sätta sig på. När man steg av på mammas gata var det ändå något lättare eftersom det inte var en plats vi delat. Två tonårssystrar hjälpte till att skingra tankarna. Att sen öppna mailen och se att skogshuggaren faktiskt tagit mitt kontaktförsök på allvar och knåpat ihop två mail - det kändes som någon vände upp och ner på mig och vred ur mig som en skurtrasa. Det är nu flera dagar sen och mitt hjärta letar sig längre och längre in, för att undvika att splittret ställer till med för stor skada.
6. Att läsa Jeanette Winterson när hjärtat är ömt är som att trycka i sig en pralinask utan illamåendet efteråt. "Fyrväktaren" räddade min sömnlösa tisdagsnatt, när jag läste de sista raderna vid soluppgången var jag tvungen att stryka bort tårarna flera gånger om.
7. Att återigen befinna sig bland människor som vill en väl är som att tinas upp. Det är bara att börja om, försöka sänka garden.
8. första kvällen i björkbyn innebar kärlek, vänner och en skön känsla i magen. Ett visst spritt även, kan det vara så att min gamla flamma är singel?
9. Prioritering är viktigt. Därför har jag nu två splitternya lånekort i plånboken och en hel hög böcker hemma. Men ett tomt skafferi..
10. jag mår faktiskt bra.

1 comment:

Bokomaten.. said...

VILKEN summering, du är ju proffs! Vad bra att du har saker som distraherar dig! Hört att fyrvaktaren ska vara en riktig sidvändare också!