Monday, February 22, 2010

Jag har förstått på nyheterna att det är som snökaos i landet. Flera av mina gamla arbetskollegor har fastnat i trafiken och upplever stora problem med att ta sig till och från jobbet. Jag hoppas det snart går över och att folk kan få ta sig hem. Jag nämner inte ett ord om SJ, märk väl. Jag låter bli.
Jag tänker inte heller göra detta till ett inlägg som anspelar på skillnaden mellan den norrländske vikingen och den svage sörlänningen. Jag tror inte på det. Vi har olika förutsättningar för att hantera snömängden. Denna gång har vi i norrland kommit lindrigt undan.

Själv är jag av det enkla björkvirket som knäpper i kylan. Jag vet att jag gnällde förra vintern över snöbrist och slask. Men nu tycker jag att vi gör en deal, på onsdag börjar jag jobba. Då vill jag ha ett mer hanterligt vinterväder. Mest för att mitt nya jobb ligger en bit utanför både centrum och det lokala bussnätet, varje morgon och kväll kommer nu innebära en promenad på ca 50 min. Det vore tacksamt om det inte inkluderade polarkyla och järnlungor.

1 comment:

Miss Upsey Daisy said...

I Say. Göteborg är lamslaget och snömängden gör mig inget som sådant. Det är mer att mina spårvagnar inte riktigt går och att tak rasar in som stör. Rätt mycket.