Monday, February 8, 2010

tanke som slog mig flera gånger under min läsning av tjuvarnas stad:

om Dan Brown någonsin skulle lära sig att skriva så skulle han kunna skriva något sånt här.

Lättläst, läsningen tog cirka två timmar
Ett väldigt drivet språk, men till skillnad från Brown, ryskt vackert (trots att en amerikan står bakom boken)
Spänning, men samtidigt inte bara fokus på de ständiga flykten
Precis lagom med mästrande och lektioner i rysslands upplevelser av 2WW
stort minus är den inledande historien som inte tillför boken någonting (som Dan Browns försök till metaroman)
Till skillnad från Brown får läsaren verkligen en bra bild av huvudrollsinnehavarna och deras kamp och väg till vänskap

Här en bättre recension av boken

3 comments:

Anonymous said...

Har inte läst tjuvarnas stad. Men jag har läst Dan Brown. Vissa böcker läser jag för att inspireras, vissa för att provoceras, vissa för att fantisera och vissa för att de har ett skönt språk. Brown läser jag för att han är just Brown, lättläst, förutsägbar (alla böcker handlar ju om i stort sett samma sak), lite som falukorv. Man vet vad man får och att det inte är något revolutionerande men man är nöjd ändå.

Aidaho said...

Åh, då tycker jag du ska prova på tjuvarnas stad. Tänk dig som en korvstroganoff :)

Aidaho said...
This comment has been removed by the author.