Friday, January 29, 2010

vad minns du egentligen?

alltså, det är galet kallt ute. Det är enligt säker källa bara 19 grader minus, men det känns som att krocka med ett genomskinligt isberg när man går utanför dörren. På väg hem från affären mötte jag en kvinna i skotermundering (minus hjälm då). I centrala björkbyn. Och jag avundades henne.

Hemma fanns bara att krypa under alla filtar och öppna nyförvärvet från bibblan. "Noll noll: decenniet som förändrade världen" är ett fullkomligt lysande dokument över en tidsera inte alltför långt bort i vårt minne. Jag kan bara säga, ett lysande urval av skribenter. Kapitlet "last days of Rock" skrivet av Kristin Lundell får mina tår att kollra sig av lycka. Kapitlet om mat, skrivet av Ann-Helen Meyer von bremen, likaså. Anders Mildner kapitel om internets påverkan under decenniet är helt lysande. Ja, så här kan jag fortsätta. Men det har jag inte tid med. Jag ska fortsätta läsa.

No comments: