Friday, May 18, 2007

Det här är inte jag.

Eva F Dahlgren - Det här är inte jag

"En självutlämnande dokumentärroman om utbrändhet som har berört männsikor över hela landet. Möt Felicia, en framstående vetenskapsjournalist, som inte längre känner igen sig själv då hon knappt orkar gå upp ur sängen." Också det här klippt från adlibris.se

Lättläst, men ändå rejält fängslande. Och så tydligt. Ändå kvarstår frågan när jag lägger ifrån mig boken, skitsmart att skriva en bok om sin utbrändhet - för någonstans är det som ett bevisframläggande att man har GJORT något under sin sjukdomsperiod. Det handlar om ett försvar, känns det som, och någonstans ett sökande efter duktighetsstämpeln. Nej, jag menar inte så illa som det låter. Jag anar att det är en fruktansvärd upplevelse och man vill säkert förmedla känslan, men att skriva en bok är väl också ett arbete och inte direkt ett avslappnande sådant?

Jag fastnade för titeln när jag stod där i butiken. Ett mantra som återkommer för många, en förvissning och ett hopp. En vetskap att hålla fast vid tills ljusnande dagar.

No comments: