Sunday, May 6, 2007

Släktskap

Jag har återkommit från en helg i släktskapets tecken. Släktgårdens ena hus ska renoveras och det är fantastiskt hur många underliggande känslor och groll som kommer till ytan när man väl börjar rota. Att jag skulle med fattar jag inte för det enda som händer är att mormor antagligen känner av vibbarna och envisas med att proppa oss fulla med fikabröd. Inte för att sockerstinna släktingar blir mer hanterbara på så sätt. Sen så har den gamla härliga kvinnan ökat sitt behov av hörapparat - eller också låtsas hon inte höra att man faktiskt inte är ett dugg hungrig. Matklockan har förväxlat med kökets timerur. Stackars skrott, mammas karl, fick utstå mängder av pikar från gammelfolket, han var en konstig typ som inte ens tog nåt till kaffet och sen så åt han inte nåt på mer än 1 timme.... Under en av mina tysta suckar, viskade min moster till mig - vi kommer bli likadan.

Har i alla fall ätit landskapets rätt vilket är flötgröt och fisk. I andra ord fisk, helst röding, och potatis och sen kokt gröt, på massa grädde, som sås. Helst ska man ha kanel och socker på gröten. Men där drog jag gränsen.
Detta med säkert två dussin bullar, morotskakor och skorpor. Vi är ett renlevnadsfolk.

Imorgon ska jag lyssna på Ulrika Davidsson som ska berätta om GImetoden. Undrar vad hon skulle säga om min helg.

1 comment:

Anonymous said...

Den där landskapsrätten... *urk* ... jag tror jag hoppar, faktiskt...