Tuesday, January 8, 2008

Januarigrått

Snöblandat regn och tungt dis. Vi lyssnar på en lågmäld Nina Ramsby och letar trådar till livet. Helst röda. Uppsats är under granskning av far. Hård sådan, det är bra. Men någonstans saknas glöden. Varför finns den brinnande kreativiteten endast när man vaknar till under natten och har vånda och en viss längtan att styra upp? Jag såg filmen de älskande på Cafe de Flore igår och var trollbunden. Ett liv under ideers styre. Vad får man betala, vad får man? Simone de Beauvoir och Paul Sartre sammanbundna av tid och ideer. Någonstans en förtärande kärlek. Och vad det kan såra och riva. en annan dokumentär ikväll, kan bli bra. Funderar på att leta reda på Simones memoarer på biblioteket. Hennes bibel det andra könet läste jag på en säng i Florens och citerade för en stackars svenska ljushårig flicka som led av kommunikationsproblem med både sin italienare och sin italienska svärmor. Undrar hur det hjälpte min stackars vän?

Nyårslöften är svåra att hålla. Som jag anat var godiset inget problem, däremot bokförbudet är redan spräckt. Intalade mig att ett besök i Uppsala satte reglerna ur spel. För mycket roliga affärer, för mycket böcker och för mycket tankar.

Nu beklagar sig fadern över sin hårda penna, måste nog rädda min uppsats.

No comments: