Tuesday, January 15, 2008

Mat, Mat, Mat.

Jag önskar jag kunde delge den bilden som jag har utanför mitt fönster. Det har töat ordentligt och all snö som damp ner behöver flyttas på innan sanden strös ut. Så min far går utanför fönstret vid datorn, fram och tillbaka, snön yr. Och bredvid en alldeles exalterad bordercollie. Som tror att far leker med honom, att snön som kastas är till för att leka med. De två främsta sakerna för denna hund: att åka bil (det är nummer ett) och att leka i snön. Lyckan är gjord. Ögonen snurrar nästan i hans huvud när snön är hans och hans ensam. Men jag är glad så länge han håller sig där ute istället för att vara inne och vara lömsk.

Annars går skrivandet antagligen framåt, jag orkar knappt att känna efter, men jag börjar känna en viss hemlängtan. Jag vill ha mitt kök. Och min tekanna. Och mina kokböcker. Ja, skaka på huvudet ni. Men jag skulle vilja krypa upp i soffan under min filt med min stora tekopp och den inköpta "Saras kök". Jag vill, jag vill. Men det ska finnas tid för det sen. Nu ska det här göras. DEt har jag själv skrivit under i mitt huvud. Så då gör vi det! Kom igen! Love me, love me. Detta är året för nya tag.

Nybläddrade kokböcker:
Cranks bästa recept. Inköpt på antikvariat. Klassisk vegetarianmat.
Lenas och Göstas soppbok. Liten bok inköpt i Uppsala. Mest för kakornas skull. Men det erkänner jag inte.
Saras kök. Färgsprakande vardagsmat. Och jag vill, ska prova allt. Jag var en av de som gillade matprogrammet med Sara. Och jag provade bland annat rotselleri med getost i ugn. Mumma.
Kokboken FORMAT. Gammal kokbok lånad på bibblan, för att kolla om jag ska beställa på antikvariat. Också god och rolig mat.
Monikas bästa menyer för vår och höst. Måste nog bryta löftet att sluta köpa Monikas böcker. Hon är ju bra. Det är bara jag som inte fattar det. Hennes årstidsböcker är bra. Även om hennes listor över vad som är JA och NEJ för varje årstid är lite...eh, dorky.
Klassiska kakor på mitt sätt. Mia Öhrn har gjort en bakbok med bara kladdkakerecept. Vore tecken nog att hon är en tjej att kolla upp. Hennes nya idé att göra nya tolkningar av klassiska kakrecept blir kul och låter för gott. Vad sägs om "tråkig sockerkaka" med fläder? Blev just väldigt baksugen.

Var till Gävle i lördags och blev genomsur i regn/snöplasket. När det var några minuter kvar till tågets avgång sprang jag förbi en liten bod inne på tågstation. Och tappade helt koncentrationen och stressen. I ett hörn så hade de pallat upp en hel hylla med matvaror från Renee Voltaires sortiment. ( Känd kocka med dille på mat med nyttigheter). Jag hade verkligen varken tid eller pengar att titta närmare på hennes fröblandningar, soyor och dinkelvaror. REv med mig en burk lantbuljong bara för att det inte skulle gräma mig alltför mycket. Nu hoppas jag att butiken inte stänger igen, slutar med sortimentet eller säljer slut osv. Om ni är förbi, Kolla upp. Och köp gärna med nåt till mig!

No comments: