Tuesday, January 29, 2008

oy, samla er här mina små lamm. Nu ska vi lukta på böcker.


När vädret absolut inte vill vara enligft våra traditionella vintertankar då kan man försjunka i stora tegelstenar (tjocka böcker alltså, det andra mer riktiga stenen kan vara nog kallt).
Här är det ultimata för bibliofiler. Elisabeth Kostova - Historikern. Det enda jag inte tyckte om var den onda bibliotekarien. Finns inga sådan i verkligheten, ju. Sura och vrånga, ok. Men rent ut elaka, hmm. Därför är det inte den enda gången jag fnyser lärju när jag läser. Men boken är ju så mysig när flickestackarn letar sin far och resten av den akademiska världen verkar det som. Plus att Florens viner förbi i hennes europaresa. Dracula handlar om, även om jag försöker glömma det och intressera mig för vurmandet av boksamlingar och dunkla vrår. Mörk och tät dimma och någon väntar där ute på dig.. * Läs också Diane Setterfields den trettonde historien om bokgnagandet är din grej.
När så du tuggat färdigt på pocketomslaget hoppar vi vidare till nästa bok.

Här har vi den nästa upplevelsen. Ung flicka i 1920talet (1930?) och Stockholm som drabbas av den stora besattheten. Hon lär sig den hårda vägen att stå på egna ben och bli vuxen och längta efter sin förlorade kärlek...Claire. Här har vi nåt för oss alla som försjönk in i maria Gripes skuggvärld, men med en liten tvist...:) Och ett underbart språk att sovra i. * läs Gripes skuggserie om du missat den!
Sen ska vi kanske ruska om hormonerna lite när vi njutit ner oss i den underbara kärleken. För vad kommer efter "och de levde lyckliga..för en stund". Den ultimata upplevelsen om man känner behov av att hitta någon mer där ute som också vill ruska om och slå något hårt i världen. Maria Sveland - Bitterfittan. *Vill du gå vidare...så vore kanske vardagsfeminism boken för dig?
Så då har vi gått över till mer tänkvärt. Livet - Jorden - Döden presenterat i tre bra böcker



Bodil, bodil, Bodil. Nu vet ni kanske vid det här laget att Bodil det är min grej helt enkelt. Nu säger hon åt oss att komma och hälsa på henne om tusen år. Så medan vi sitter här och väntar då läser vi boken och funderar över livet och vad sjutton gör att man bara sitter här?
Ska man hälsa på Bodil, då får man gå genom mycket skog, tur man läser Kerstin Ekmans senaste bok då. Tegelsten om skog, hur kul låter det? Well, hon utlovar ju manligt sällskap..



Det vore inte min blogg om jag inte sopade upp några kokböcker också. Här några som jag vill lovebomba.
Först Sara Begner, som skrivit den bästa kokboken på denna sidan nyårsstrecket. Bara massa goda, saftiga och grönspirande recept som gör att mitt hjärta hoppar glädjeskutt. Nu är vi inte riktigt på samma nivå att vi jämkar jämt. Vadå, att en chokladbollssmet vore så god att det räcker med att äta högst en eller två. Menar hon då i sekunden?
Min man har knåpat ihop ytterligare en bok till samlingen, denna är väl helt ok även om jag kanske, för första gången, ställer mig lite skeptisk till ämnet. Var ska jag plantera hela den här trädgården som han tjatar om hela tiden? I garderoben eller under sängen? Och den här fördömda pastahysterin? Enough already!
Och ännu en GIbok, de har funnit sitt vinnande koncept. Och jag önskade verkligen att jag kunde strunta i det...Jag ger inte så mycket för dietböcker. Det egentligen är lika tråkigt som böcker med titeln "100 recept med potatis". Men böckerna har en viss vinnande charm i att det BLIR gott. Det är sant. Och det ondgör min lyckliga stjärna. För då måste jag stå där i kön med boken och skämmas.
Leila, Leila, Leila, Leila....My goddess! Nu kommer hennes kakbok. Nu säger jag inget mer. Det är bara så att det är köpkrav här.
Tycker man det här är en tråkig kategori finns alltid....Bananer och mjölk.


Så en lite blandad kategori på slutet.
Först en ny bok av Laura Stoddart. Det gör mig så lycklig, denna gång med kärleksaforismer. Perfekt bok att ge som present om "istället för en blomma" av sven nordqvist är slut. Om ni undrar varför så bemöda er att kolla in Lauras helt underbara egna värld med figurer.
Sen har vi lite mer för den vågade personen. Lost girls collected. Lite Bokporr, jojomen. Och de berättande figurerna är inga mindre än välkända barnboksflickor som återberättar sina vilda upplevelser. Ger lite nya perspektiv på världen...:)
Slutligen Dorothy Parkers samlade. En kvinna med en rapp tunga och som en gång sade " en drink till och jag hamnar under värden". Sådana sympatiserar jag med. Funderar på att ta med den tjocka och snygga boken till Skottland. Där är traditionen att äta Haggis med whisky. jag visste väl att jag inte var den första att använda whiskey som spädande effekt i mat.

Slutligen vill jag visa mitt nästa inköp och mitt sista tips. Klas Gustafsson skriver bra och sprakande biografier. Han har förut levandegjort både Beppe och Cornelis. Här kommer nu TAGE!! Och jag bugar i tacksamhet med kliande blädderfingrar. Fortsätt så, klas, möjligtvis att du tar min lista på fler personligheter jag vill att du skriver om.
1. Monika Z
2. Fred Åkerström
3. Tove Jansson
Har ni något önskemål? Sandemo, luddet? Eller Jill?

No comments: