Sunday, January 20, 2008

lärju!

Jag är ensam hemma. En lyx som infinner sig oregelbundet och plötsligt, och njutbart. Vad göra, vad göra? Se reprisen av Let's dance. Lyssna på SÄKERT! på min ljudnivå. Jag har en ganska hög placering här vad gäller kunskap, konstigt nog. Och jag ska spela mina skivor så fort det är mys på gång. Men Säkert! är en vuxenskiva, alltså en skiva man spelar när man är ensam hemma/ har egen lägenhet och kan spela utan avbrott med möjlighet att kunna insupa texternas geniala lyster. Säkert! är så bra, så bra. Hon hade ju tänkt först att döpa skivan till lärju först, vi med geografiska samband nickar medkännande.
skriva blogg. Skriva uppsats. Och titta längtansfullt ut genom fönstret. Solen ligger på så vackert mot skogsbrynet på andra sidan vägen. Men det är riktigt förädiskt. För det har regnat och blåst hela natten. Och det går att spegla sig i isgatan utanför bron. Håller mig inne trots allt. Och hoppas på snö och minusgrader.

Nästa besök i Uppsala kommer infalla under februari. Vilket innebär SEMLOR, vilket för tanken till Café Linne. Finns det liksom något annat mer traditionsfyllt? Jag hoppas kunna lura med mig en kär vän på ett eller annat sätt. Annars får jag väl äta själv.

Just nu läser jag Doris Lessing, för jag läste hos min favoritbokbloggare Lisa på Expressen att det skulle man göra. Men hur mycket jag än kommer överens med Lisa, så gör jag inte det med Doris. Jag läser nu 50 sidor per dag, skrivet i kontrakt. men jag förstår fortfarande inte vad boken handlar. Hade det varit en annan bok hade jag lagt ner för länge sedan. Konstigt att en gammal krutgubbes pengar ska innebära ren pina för mig idag. Förutom dynamiten då.

Hoppsan, nu är skivan slut, måste sätta igång igen.

No comments: