Wednesday, January 23, 2008

Heath

på en sen natt-timme läste jag boken Svart dam av Maria Fagerberg. Jag låg på rygg och lät tårarna rinna ner mot kudden. Snörvlandet var det enda som verkligen hindrade mig från att vända bladen. Att läsa om en ung kvinna mitt i livet som snabbt insjunknar i dödlig sjukdom och blir inte bättre, fy f**n. Det är så sorgligt, jag läste med andan i halsen. Jag kände mig som en anhörig som hade sittplats vid sängen ända till slutet. Jag var med när den lilla dottern försökte ta in mammas tillstånd, jag var med när hennes man försökte vara stark men ändå svek, jag var med om den fina vänskap som ett schackparti innebar, jag var med i kampen om värdighet och ett bra bemötande. Det gjorde ont i hela min kropp, ögonen flimrade och halsen var torr. När jag lade undan boken låg jag i mörkret och lyssnade in tystnaden och kände en glädje över att leva. Så vaknar jag och läser nyheten att skådespelare Heath ledger har dött i natt. Ännu ett litet barn som måste ta in sin förälders död. Dagen känns så sorglig.

No comments: