Monday, November 3, 2008

Dörren stängdes igen och Snusmumriken steg in i sin skog med hundra mil av tystnad framför sig.

har en oro i kroppen och tanken slog mig nu, det är ju november. Jag har missat den årliga omläsningen av "sent i november" av Tove Jansson. Jag måste genast se till att världsordningen kommer till sig.

Det kan vara förklaringen till att jag MISSADE dagens premiär av Blossa 08!! Jag har redan två glöggpartyn inbokade och på dessa ska det inte vara någon mesglögg som förtäres. Förra glöggpartyt som jag stod för hade min vän glasögon som KarlBertil och höll på att stupa i kastrullen av alkoholångorna. Det hjälptes inte av att glöggen förtärdes i min svägerskas efterrättsskålar. Två glas glögg var och flaskan var tom. Så jag har ju min plikt att uppfylla. Och det kan ju inte ske med vanlig icaglögg. Jag har redan satt min bror att införskaffa flaskor imorgon.

Jag kunde kanske ha satt min bror till att införskaffa månadens exemplar av tidningen café också. Men nej då. Där stod jag i konsumkön med en chokladbit och det senaste numret av "den moderne mannens bäste vän" med en åmande blondin på framsidan. Jag kände att jag kanske borde förklarat mig för den äldre herren i kassan, att "det är för påköpetfilmens skull". Nu såg det hellre ut som jag var på väg till dagens höjdpunkt. Jag, en chokladbit och en åmande blondin. Jag måste komma ihåg att gömma undan tidningen för hotellstädet. Mental notering: bara inte under sängkudden.

På bibblan lånades idag: två böcker av Marian Keyes. Jag har ett stort behov av att få läsa någon slags romantisk/lycklig/varm historia där jag vet slutet är någorlunda lyckligt. Jag måste få fylla romantik-kvoten. På nåt plan måste jag bli påmind om att folk faktiskt kan träffas och förstå varandra och tycka om varandra. Och kärleksutvecklingen får inte ens vara för komplicerad. Jag kanske helt enkelt ska låna några böcker om pettson och findus eller mamma mu och kråkan.

På jobbet försöker chefen sätta mig i jobb. Idag ville han skriva in mig på en tre dagars lödskola. Jag var intresserad tills jag såg det studiematerialet som var obligatoriskt. Första kapitlet bestod av en sida där en mening stod mitt på sidan "denna sida har medvetet lämnats tom." Hela andra kapitlet var innehållsförteckning. Jag fastnade redan i kapitel 1. Varför?? ville jag veta??? Och eftersom jag visste att det teoretiska provet krävde total inlärning av kapitel 1-3 så anade jag att kapitel 1 var en kuggis..men hur?? Denna fundering satte stopp på all utvecklad pluggning. Sen så förklarade chefen även att han inte kunde lova att jag fick färglägga bilderna med mina färgkritor. Inte ens diplomet som jag skulle få efter genomförd kurs, det kunde vara så illa att det var REDAN färglagt. Jises, tänk all vardagsglädje ska de ta ifrån en.

2 comments:

Bokomaten.. said...

Hehe, också funderat på att rekomendera senaste numret av café för påköpetfilmens skull men nej, det går bara inte. Så lågt kan jag inte sjunka..
Och OH NEJ! jag har hlt missat glöggpremiären, trodde det var någon gång i november och slog mig just att november är ju nu! Himmel...

Aidaho said...

men så lågt kunde jag sjunka...;D jag började ladda ner första avsnittet på mitt lilla mobila bredband..förväntad nedladdningstid 17 dagar. Så det fick bli café ändå. Jag vet, lurigt det där med november. Bara smyga på en sådär. Som tur var kan man kolla lagersaldostatus på systemets hemsida, så än finns hopp.