Saturday, November 29, 2008

Lovely lördag.





hela hotellet är abonnerat för ett 30års kalas. Därför har jag pluggat in Anna ternheim i ipoden. Årets skiva månne, om man bara ska se till öppningsspåret. Dagen gav adventsbesök i norrköping, vädret var grått och dimmigt och alltför varmt. Men trängsel, små barnkörer och julmarknader gjorde att man ändå fick känslan för det. På arbetets museum hade de en rättvis julmarknad, intressant koncept som lyfte fram organisationer som arbetar för en bättre värld. Mitt på golvet stod en liten fiolorkester och förärade marknaden med finstämda julsånger. Med grym hjälp av alla små påpälsade barn i barnvagnar. För egen del blev jag alldeles snurrig av allt barnskrik och värmeslaget.

Butikerna i centrum var välbesökta men jag gjorde viktiga besök som Te&Kaffecompaniet, där man köper vitt te och lakritskola. I knäppingsborg hade man de obligatoriska matmarknaderna utomhus, för en norrlänning var det exotiskt att se grödorna samsas med julgranarna. Hade det varit hemma hade det ju inneburit att man köpte maten redan nerfrusen.

Nu ska jag mysa under filten med Ordfronts specialnummer om litteratur och en grym biografi om Jerry Lee Lewis. Jerry är väl ingen av mina idoler, men Nick Tosches bok är en riktigt grym musikbiografi.

Luddet, den köpta laktritskolan är grym, men den kommer inte i närheten av den hemkokta vi åt i ditt kök för många herrans år sen...

UPPDAT.
Vita påsen innehåller ett vitt te, "white Christmas". Smak av julkryddor, vanilj och lite grädde. Tokgott och väldigt behagligt. Vitt te ska behandlas ungefär som grönt te, vattnet ska inte kokas utan värmas till 80 grader. Sen ska teet stå och dra ganska länge, upp till 10 min, men främst efter tycke och smak.

No comments: