Saturday, March 3, 2007

Bokrean 2007 - den inbundna sanningen



Detta blev alltså resultatet av bokrean 2007. Dels hade jag beställt böcker via Bokus och adlibris, sedan tog jag även lite sovmorgon på tisdagmorgon för att köa utanför affärerna. När jag sedan ramlade ut från butiken stötte jag på en arbetskollega med nästan lika många kassar. Tyvärr är det inte så lätt att gömma undan kassar med böcker utan det är bara att erkänna vad man hållt på med. På onsdag eftermiddag släpade jag hem ett 8 kilo tung paket från posten. Ändå väntar jag ytterligare sändelse från adlibris.

Romaner
Vindens skugga - rekommenderad läsupplevelse
Landet i mitt hjärta av Isabel Allende - författartips från mor
Priset på vatten i finistere av Bodil Malmsten - En bodilklassiker
Eragon - Såg inte filmen ska läsa boken
Saltön av Viveka Lärn - Likaså missade jag serien
Honungsbiets hemliga liv - mamma jämförde denna med stekta gröna tomater
Goda omen av Terry Pratchett - Hög skrattfaktor
Elva minuter av Paulo Coelho - miss
Påven Johanna - ledsnat på att låna den på bibblan och glömma läsa den
Julblandning med Katarina Mazetti - viker mig dubbel när spritsmugglaren firar jul
Hantering av de odöda - omtalad svensk rysare
Tacka katten för det av Herman lindqvist - gillar kåserier

Facklitteratur
Språk för vuxen tro av Ylva Eggehorn - Blyger, kolla upp denna!!!
New yorkguide
Vad varje svensk bör veta - Vad Jag borde veta
Grus av Hans Alfredsson - Världshistorien förklarad av Hasse
Från snickerboa till Villa Villerkulla - Astrids filmhistoria ren barndomsminnen
Ursäkta - taffliga ursäkter och bortförklaringar
De sju livgivande dödssynderna - vet inte riktigt vad det är...
100 höjdare av Fredrik och Filip - såg inte serien men gillar boken, nutidssverige
Henrik VIII:s sex hustrur - kan inte riktigt förklara inköpet. Tjock blodig historia
Svenska formgivare - Gillar tygkänslan när man håller i boken
Så Ung? Och så duktig! - Obligatorisk läsning för tjejer av idag. Såsom blyger och luddet.
skarpa tungor och kloka kvinnor - citat av snabbtänkta kvinnor.

Chick lit
I hennes skor - filmen bra, boken bättre. Älskar dikten i slutet.
Stolthet och fördom - Klassiker. Mr darcy.
Bröllopsfeber - Köper de flesta ickelästa chicklit på rea.
En shopaholics bekännelser - Har den redan i både svensk och engelsk pocket men....

Kokböcker
Mmmm Malins (Söderström) mat - Svensk duktig kock
Nigellas sommarmat - mest för zucchiniplättreceptet
En bulle i ugnen, mat för gravida - blir lite blind när det gäller kokböcker, är ju inte gravid
Citrusköket - Snygg kokbok av Caroline hofberg, skribent i Land
Leilas middagstips - leila är bäst! (Beställd)
Anthony Bourdains franska kök - fransk mästerkock. Lär ju aldrig laga nåt ur denna.

Så det var min lista. Något sånär sansad med jämförelse med tidigare år. Dessutom mer blandade genrer. Har nu kämpat i flera dagar för att få in böckerna i redan fulla bokhyllor. Anar en viss blick i min mors ögon, har lovat att inte gå på någon mer rea. Blir då lite svårt när de börjar med halva reapriset om några veckor. Har egentligen inte mer plats i hyllorna och har inte plats för fler hyllor.

3 comments:

Anonymous said...

Aidaho! Luddet och Blyger kommer och inspekterar biblioteket i sommar!!! Du kan väl slänga på några Nigellazucciniplättar på grillen tills vi kommer... ;-)

Aidaho said...

blev lite stressad nu. Kanske vore en idé att städa bokhyllan om det kommer åskådare? typ alfabetiskt. eller färgtema. Inte som nu prioriteringar och affektionsvärde. Ingen fattar det. Mamma hittar knappt sina egna böcker. Och det irriterar mig oerhört när jag måste leta reda på böcker åt henne. Vägrar ju erkänna att inte jag heller hittar dem. Brukar sluta med att jag stoppar till henne någon annan fullgod bok.

Aidaho said...
This comment has been removed by the author.