Tuesday, March 20, 2007

En familj av idag

För er som inte har varit på besök....Så här ser det ut hos oss. 4 rum på 97 kvadrat.

Hall
Liten, avlång sak. Med garderober sprängfyllda med skor från de senaste 15 åren. Ingen ska gå skolös och vem vet när någon kanske kommer på besök och behöver låna? Plus väskor - 4 tjejer, ni kan ju gissa. Sedan har vi en gigantisk hallmöbel som sväljer säkert en halv dagisklass. Nu sväljer den ridkläder, skidor, Jackor, sommarkläder, gympakläder och antagligen en och annan borttappad skolbok. Under en längre period har även min gamla stora bokhylla stått mitt på hallgolvet. Snart kommer det stå en cykel där istället.

Mammas sovrum
En dubbelsäng som tar upp halva rummet. Två gigantiska hyllor som tar upp den andra halvan. Där har mamma viktiga saker. Som inte ens hon vet vad det är.

Skrutt 1s rum
Brorsans gamla tvbord, till radion. Sängen, som är egentligen mammas. Min gamla soffa, som vi bråkar om vems det är eftersom den är gigantiskt skön - men det är min. Brorsans stora och tunga soffbord, som är egentligen pappas gamla. Min (brud)kista, smockfull med nåt, går ej att flytta. Mitt gamla stora vita IKEAskrivbord, fylld med hästtidningar. Bredvid det ett databord, med den döda datorn. Min cdhylla, ganska fylld till bredden. Garderober, med kläder för flera generationer och maskerader.

Köket
Marsvinens rum. Så ganska mycket hö på golvet. Och det är en dum idé att prassla med påsar för då börjar de vissla på mat. Stor kökssoffa och ett stort rött matbord och en massa stolar. Och ganska mycket disk. Ständigt och jämt. En posthög för mig, en posthög för min bror som inte gjort adressändring och en gigantisk ansamling papper på kylskåpet. Sånt som mamma anser vara av största vikt. Någon vandringsled som ändrat riktning, en bild på universums nya planeter och en intervju med en 94årig gubbe som just tagit sin examen i jurudik och träningsschema osv.

Skrutt 2s rum
Brors gamla klumpiga fotölj. En stor hylla som just nu bebos av mina fotoalbum och skruttens smink. Min gamla, gamla säng. Mitt gamla sängbord. Mitt gamla vardagsrumsbord med min tv på. En bänk framför databordet, där min gamla dator står. Ovanför en ditställd hylla med brorsans gamla motortidningar och sladdar. Ovanpå garderoberna alla mina vännerband.

Två toaletter

Lagret/ eller det som var vardagsrummet en gång
7 bokhyllor som är överfulla, dubbla rader och inbökat där det går. Två bänkar som för tills nyss var min garderob och mammas gamla, gamla köksbord som används som skrivbord där ligger alla min papper till uppsatsen och alla böcker som inte får plats i hyllan. Mitt köksbord som bara står, med fyra stolar. Mammas trasiga fotölj. Mitt tomma cdställ. Min tvbänk, oanvänd. Skruttens sängbord. Brors stora soffbord. Brorsans hörnsoffa och brorsans golvlampa. Mammas golvlampa. Ett tvättställ. En dvdhylla, proppfull. En tv mitt på golvet. Min säng med videoband under. Min chiffonjé. Mina tidningar ligger under chiffonjén. Mammas trädgårdslejon i sten, Leo. Bakom soffan står mammas massagebord och under soffan ett ishockeyspel och en dvd....

själv står vi på balkongen lutade mot väggen och sover.

1 comment:

Anonymous said...

Jisses!!! Men du...vad sägs om att ta dig Feng Shuin:s motsvarighet till Anna Skipper? Motbjudande tanke, men kan vara nödvändigt som det verkar...

P.S. Tur att vi går mot varmare tider nu när ni måste bo ute på balkongen! =)