Saturday, March 3, 2007

Varför jag älskar Jan Berglin





Nu så kanske man inte ser vad som står men har jag lyckats så går det att länka sig vidare till Jan Berglins hemsida för att där läsa den i normal size. Tyvärr fanns inte min favoritstrip där men jag kan ju återberätta den. För det är ju skoj...


Två personer diskuterar schlager.
- Men röstade du på Carola??
- Jag vågade inte annat. Hon marscherade runt med fanor och liksom sade: rösta på mig annars startar jag ett krig! Ett schlagerkrig!

Jan Berglin är för mig Svensk Humor att likställa med Brittisk humor. De som känner min humor anar att det kan vara något att kolla upp.

Apropå Carola så har Tomas Andersson Wij en schlagerbonus på sin alldeles färska cd "en introduktion till Tomas Andersson Wij". Han tolkar Carolas en evighet på ett sätt som gör att själen fylls av ludd. Plötsligt får låten en hel ny innebörd.







Det var faktiskt en genidrag av P3redaktionen som ringde in Tomas till "LAntz i p3" när det var schlageryra i Sverige förra året. De bad Tomas tolka det vinnande bidraget och han gjorde det med bravur. När hans hemsida sedan blev nedlusad av förfrågningar och låten cirkulerat en hel del på internet så stoppade han in den till slut på sin nya skiva. Jag tycker det egentligen är ganska talande för hela skivan, som ska vara en introduktion. Tomas tar en låt, en ganska banal sådan, och tomasifierar den till ett mästerverk. Behöver man en bättre presentation.

När det var schlageryra i Sverige...det var ett dumt uttryck. Det är det jämt skulle jag vilja påstå.

No comments: