Monday, March 5, 2007

I go Matblogg!!!

De flesta knatade hem tidigt från jobbet för att vara med sina sportlovande barn, så då packade jag ihop tidigare för att åka hem och ta hand om min mamma. Det blev storhandlande och sedan matlagning. Och bara för att det blev supergott tänker jag här delge mitt recept på....

Mammas måndagsbiffar
först skalar man tre potatisar och kokar potatisbitarna i en kastrull.
I en annan kastrull fräser man hackad purjo, typ 1 dl, med ca 2 dl dinkelris i olja. Efter ett tag har man i ca 4 dl vatten, lite grönsaksfond och salt och peppar. Låter detta koka sakta ca 20 min.
I en bunke har du sedan en halv avokado skivad tillsammans med en burk blandade, sköljda bönor. Kör detta till en smet med hjälp av stavmixer. Ha sedan i de kokta potatisarna och mosa ihop det. Blanda sedan i även riskoket. Slutligen tar man en creme fraicheburk, smaksatt med konjak och kantareller. Salta, peppra, ha i lite basilika och ca 2-4 msk potatismjöl. Eventuellt ett ägg. Låt det sedan stå och dra samtidigt som du ställer till den ugnsomelett som är kanon att äta till.

Ta andra halvan avokadon, skiva ihop den med några klickar av bredbar smaksatt ost, tex creme bonjours grekiska vitlök. blanda ut det med 3 ägg, vatten och lite salt. Slå det i ugnsform och låt det stå inne tills den stannat till, typ 20 min.

Slutligen steker du små runda plättliknande biffar på smeten. eller så gör man som jag som är värdelös på att steka biffar, plättar och pannkakor - står med näsan uppe i stekpannan samtidigt som mor får steka.

Grymt gott blev det ialla fall.

3 comments:

Anonymous said...

Det här ska jag bli bjuden på i sommar! Eller hur? ;-) Men det verkar lite för omständigt att göra för mig....

Anonymous said...

inget för nybörjare med andra ord....men gott verkar det oneklingen! Jag bjuder in mig själv (och Blygiduling) nästa gång du ska göra detta!!

Aidaho said...

Har jag missat nåt? För jag skrev väl inte receptet på Boullasisebaise? Snälla nån, gegga ihop nåt och stek...;)